Semester

Jag erkänner att det blir bloggtorka på semestern men jag känner mig helt enkelt inte motiverad när jag har långledigt helt enkelt. Nåja, jag ska väl skriva liiite ändå då.

Jag ska snart ut och resa lite och ägna mig åt min favorithobby. Återkommer med mera om det.

Det är semestervecka nr 2 av 3 nu. Förra veckan blev en "sova ut vecka" och det var hur skönt som helst ! Gjorde inte speciellt mycket alls. Min mor och jag var ut och åt med familjen Dahlberg-Von Wachenfeldt under onsdagen och torsdagen. Hur gott och trevligt som helst.
Jag hade under veckan lyckats hemlighålla att min plånbok med innehåll var spårlöst borta men jag kunde bara inte hitta den så jag berättade det för min mor i helgen och vi var ute och letade båda 2 utan resultat. I söndags skrev jag en polisanmälan. Jag tog till en ovanlig men väl beprövad metod också. Jag ringde upp ett medium ! Tror på spirituella makter så jag tänkte att jag måste pröva iallafall. Men ingen plånbok hittades.
I tisdags ringde polisen på förmiddagen. På eftermiddagen hade jag varit på stationen och hämtat ut min plånbok ! Helt intakt och helt orörd. Mitt bland alla rötägg i dagens värld så finns det en del otroligt snälla människor också !
Tack snälla till dig / er som hittade den och lämnade den hos polisen.

Det klassiska svenska sommarregnet har slutligen också gjort entre på himmelen. Ett tag kan det stanna men till veckan vill vi ha tillbaka solen igen !

I dag är det den 9 Juli ! Sommaren går fortast av alla årstider. Idag är det bara 11 dagar tills jag är 23 år.

Men idag är det också 6 månader sedan min far lämnade oss. Ett helt halvår sen nu. Tänka sig vad tiden går fort. Eller sakta. För det är så det känns. Vissa dagar känns det som att han lämnade oss igår och andra dagar känns det som att han lämnade oss för många år sedan. Våra hädangångna anhöriga stannar visserligen i våra minnen på livstid men livet går vidare. Och vidare. Och vidare.

Dagens låt blir "Panis Angelicus" och jag tillägnar den min far. Vet inte om han hade hört just denna låt men han var djupt troende så jag tycker den passar in vid sådana här minnestillfällen. Den finns i hur många versioner som helst och här har jag valt den med il divo.
Trevlig lyssning.

En sak som jag är duktig på att ägna mig åt är släktforskning. Har kommit bak till 1400 och 1500-talet på både min mors och min fars sida. Det är ett väldigt tidsödande jobb och man ska ha tålamod och ta äldre uppgifter med en nypa salt men ju mer jag håller på med det ju roligare blir det.
Jag fascineras av att se hur släkten levde och försörjde sig längre tillbaka och var släkten härstammar ifrån. Jag har hållt på i ett par år nu och det har blivit ett enormt arbete som sträcker sig över flera länder dessutom. Min mor är från norrbotten och har förutom svensk även finsk, norsk och wallonsk bakgrund. Min far var från färila och hans svenska släkt kom från hälsingland, häjedalen, jämtland, västernorrland, stockholm mm men även där finns det finsk och norsk bakgrund. Man lär sig en hel del som sina förfäder och dåtidens historia och levnadsvillkor.
Det enda målet jag har med att släktforska är att se hur långt bak jag kan komma. Och långt har jag kommit.
Mina förfäder består mest av b.la bönder, soldater, smeder och nybyggare. Yrken som försörjde ett helt land förut. Egentligen är jag inte intresserad överhuvudtaget av sådana yrken men i ett historiskt perspektiv så blir man intresserad ändå när man ser hur otroligt mycket för så många familjers liv dessa yrken har betytt.
Börja släktforska säger jag bara ! Ni kommer förmodligen upptäcka att saker och ting i eran släkt inte reiktigt var som ni trodde. Och ni kommer att upptäcka väldigt mycket som ni inte kände till.
Ha tålamod, var källkritisk och ta uppgifter före 1700-talet med en nypa salt så kommer ni komma långt.
Var det någon som följde programmet på tv för ett tag sedan när kändisar släktforskade om sina egna släkter ? Det var riktigt bra. Ett bra bevis på¨att det går att komma långt bara man vill och att man kanske inte helt har den bakgrund man trodde sig ha.

Det här innlägget skulle egentligen bli kort men som vanligt så kan jag inte skriva korta inlägg ;) hehe. När ska jag lära mig ?

Ha en fortsatt trevlig sommar där ute allihopa. Vi hörs.

Kram // Rickard.

http://www.youtube.com/watch?v=OKrg_IXHJis


Panis angelicus
fit panis hominum;
Dat panis caelicus
figuris terminum:
O res mirabilis!
Manducat Dominum.
Pauper, servus et humilis.

Te trina Deitas
unaque poscimus:
Sic nos tu visita,
sicut te colimus;
Per tuas semitas
duc nos quo tendimus,
Ad lucem quam inhabitas.
Amen.

Kommentarer
Postat av: Madde

Haha! Ja, man ska bli lite rädd! =P

Äppeltobak gör en lite tokig! HAHA!

2009-07-19 @ 16:47:05
URL: http://bangboom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0