Förkylningstider

Jag har en trilskande förkylning som vägrar ge med sig :( Det är många som har så nu har jag hört.
Nu är det väl tredje omgången på mig. Fast jag har hela tiden känt att det liksom aldrig släpper ordentligt+ utan hela tiden ligger kvar i kroppen. Har hört folk som har varit sjuka flera veckor i sträck utan att det givit med sig någon gång. Sån är jag också på höstarna. Helt hopplös med andra ord. Behandlar mest med echinagard och halstabletter men använder ipren och alvedon i kombination när jag har feber eller värk eller känner mig allmänt dålig på annat sätt. Fick det rådet från sjukvårdsrådgivningen en gång att man kan behandla med dom i kombination bara jag inte tar fler än 3 ipren per dag. Värt att säga är att just den gången satt jag en hel timme i telefonk innan jag fick något svar hos sjukvårdsrådgivningen. Tänk om det fanns en medicin eller en alternativmedicinsk kur som snabbt tar bort hela ens förkylning, vad glad jag skulle bli då ! Det mesta som finns nu lindrar ju bara efter ganska lång tid men kan inte ta bort. Förkylning är ju ett virus så man får ju inte antibiotika men tänk vad bra det vore om det fanns någon liknande antibiotika som istället användes mot förkylningsvirus ! Vad glad vi skulle bli då vi som är kroniskt förkylda på höstarna varje år.
Just nu längtar jag mest efter den RIKTIGA snön ! Det betyder att det är ljust och fint ute, att det går mot ljusare tider ute och att min kroniska förkylningsperiod brjar minska.

Och grisinfluensan har ju tydligen löpt amok för femtioelfte om man ska tro tidningarna och tv. Visst, det är många som insjuknar men snälla börja räkna hur många det är som är livshotande sjuka mot hur många det är som är förkylningssjukalite längre än vanligt och med lite högre feber än vanligt !!! Då får ni fram fakta. Alla läkare måste börja tala klarspråk istället för att prata skrämselpropaganda ivrigt påhejade av dom så kallade "överläkarna" på smittskyddsinstitutet och läkemedelsverket som tjänar massvis med pengar på influensavaccinet.
Några har tyvärr råkat mycket illa ut och jag har all djupaste respekt och sympatier med dessa människor och deras familjer. Alla som har råkat illa ut pga svininfluensan har bakomliggande orsaker till detta ÄVEN fast det ibland står i media att det ska ha kommit som en blixt från klar himmel. Tänk på vad som är sant. INGEN sjukdom överhuvudtaget kommer som en blixt från klar himmel ! Allting har en orsak, ett ursprung. Tänk på det.

Ingen är helt och hållet skyddad mot svininfluensan men kom ihåg att ingen människa är helt och hållet skyddad mot någon sjukdom verhuvudtaget !!! Att drabbas av panik är lätt när en stor sjukdom går, där många får ett eller flera symptom men det är ändå just DITT problem och dina symptom som är viktigast. Handla då också med sunt förnuft så kommer det lösa sig på ett bra sätt. Drabbas av panik skapar bara problem på problem.
Sen angående debatten om influensavaccinet så beter sig tv, tidning och radio som en kaos-artad, stundtals fars-artad panikslagen hönsgård ! Ena dagen får man höra hur viktigt det är att man tar vaccinet medan man ska nästa dag få klart för sig att det ska du inte alls det för då kan du blir så sjuk så.........

Vad svenska medier tyvärr inte verkar känna till är att influensavaccin i alla tider har lett till obehagliga biverkningar som ont överallt i hela kroppen, feber, frossa, frkylningar, ont i magen, huvudet osv..........
Skillanden är att det här vaccinet kan ge fler biverkningar och lite längre sjukdomstid än vaccinet mot säsongsinfluensan. Och det är ju klart att det är så då vaccinet är nytt ! Ett vaccin är väl ändå till för att ge ett högre skydd mot en sjukdom och inte för att man inte ska bli sjuk överhuvudtaget. Och alla mediciner har väl biverkningar.
Nej jag säger bara låt er inte skrämmas av rapporteringen från medias favoritinfluensa !!

Jag ska nog ta vaccinet. Jag är överviktig så jag tror att jag tillhör en riskgrupp egentligen men ska jag ta vaccinet så får det bli på min ordinarie vaccinationstid om 2 veckor. Om inte jag åker till något annat landsting och ställer mig och köar, knuffas, trängs och stångas utanför någon stackars hälsocentral eller vaccinationslokal ;) Det är ju precis det vi får se på tv varje dag numera. Så typiskt svenskt att man inte har förstånd att låta kroniskt sjuka människor få vaccinet först utan att istället tillämpa "först till kvarn annars får du inget"-regeln när man vet att alla som vill kommer få.
Äggallergiker kan ju inte ens ta vaccinet pga att socialstyrelse och regering blev så panikslagna vid utbrottet i våras att man öpte endast 1 vaccin, det första som kom ut på marknaden och nu benhårt vägrar köpa något mera när det visade sig att alla inte kan ta. Köp in vaccinet Celvapan nu så alla som vill kan vaccinera sig även fast man är äggallergiker ! Fast då är väl risken överhängande att "jantelagssvenskar" som inte är äggallergiker, som ännu inte fått vaccinet pandemrix kommer med sina gaphalsar och armbågar och börjar tränga sig före i kön då dom hört att celvapan inte ska vara lika farligt och att man inte ska få lika stora biverkningar för det har dom läst i media, utan en tanke alls på att även celvapan har lika stora biverkningar som all influensavaccin. Den verkliga skillnaden är att celvapan inte är tillverkat på ägg som pandemrix vilket betyder att alla kan ta den och celvapan är tillverkad så att den stärker kroppens imunförsvar på ett naturligt sett medan pandemrix innehåller en helt ofarlig tillsats som stärker kroppens immunförsvar. Det går ju inte att göra någonting alls i det här landet för några få utvalda med särskilda behov utan att det ska bli ett herran liv. Ska en ha så ska alla ha vet ni........
Så typiskt och tragiskt svenskt !

Vad har hänt mer sen jag skrev sist då. Jo Erik Hamrén är klar som ny frbundskapten i fotboll. Kul, lycka till Erik !
Hockey-säsongen har kommit igång och färjestad gör helt okej ifrån sig även fast alla "experter" totalt har dömt ut laget i mitt hjärta på förhand då halva truppen är ny för säsongen ;) I Karlstad visar vi att det går ändå bara man vill :)
Och AIK vann dubbelt i fotbollen tyvärr. Först allsvenskan och sedan svenska cupen :( För mig som ett tungt fan av laget som förlorade mot dom i båda matchern IFK Göteborg känns det väldigt tungt medan Kenneth på mitt jobb, trogen AIK-fanatiker så länge jag känt honom (vilket är nästan hela mitt liv) hoppar dubbla glädjeskutt :(
IFK ska ha sin revansch något tag !

Zlatan tvekar om fortsatt spel i landslaget har man kunnat läsa medan mediepaniken sprider sig som en löpeld efter hans så kallade "dramatiska" besked. Vill han spela i landslaget igen så kommer han också göra det. Det finns ingen match av värde att spela om på ett år så varför sak han spela där just nu egentligen.
Zlatan Ibrahimovic är en proffsspelare som spelar i Barcelona. Det är väl en självklarhet att han hellre vill vara med ett av världens absolut bästa klubblag och kämpa om prestigefulla matcher och titlar än att spela helt obetydliga och tråkiga träningsmatcher i landslaget i ett år.

I morgon är det fredag den 13:e. Otursdagen för många, turdagen för min mor. Nu råkar det också vara så att hon fyller 54 imorgon. Grattis i förskott fast fler gratulationer lär komma imorgon.

Nästan hela inlägget togs upp av influensan men jag kände att jag måste få skriva av mig mina tankar och känslor om det. Visst, blir man sjuk så blir man men se det för vad det är och börja inte ryckas med av mediehysterin och få panik. Säsongsinfluensan, Förkylningsperioderna, vinterkräksjukan och magsjukan går faktiskt också just nu så sjuk kan man bli ändå även utan svininfluensan.

Det var nog allt jag hade att berätta för idag. Ha det gott där ute i stugorna ! Stay tuned.

// Rickard.


Idol pågår just nu. Var till Stockholm och såg finalen ifjol. Funderar på om jag ska göra det i år igen. Det var verkligen kul ifjol så det är faktiskt någonting jag kan rekommendera. Jag har min favorit helt klar. Det har jag haft ändå sedan auditions och jag tror många som kollar på programmet har samma favorit. Erik Grönwall sjunger som få andra artister i Sverige. Dessutom är han ju uppe på Freddie Mercurys tonhöjder vilket han bevisade i fredags (även om freddie naturligtvis är helt oslagbar).
Här kommer fredagsnummret:

http://www.youtube.com/v/0054nJhtl7w&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param

Originalet Freddie Mercury är naturligtvis helt oslagbar för vilken artist som helst inom vilken genre som helst. Ingen kommer någonsin kunna mäta sig med Freddie är min åsikt. 
Men det här är nog iallafall det bästa jag har hört någongång ur det där programmet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0