Egentligen tänkte jag idag skriva om de föregående 2 helgernas personalresor men....

....Det kom en sak emellan. Härmed publicerar jag det protestbrev jag skrev till Ljusdalsposten idag.

Hejsan !
Jag heter Rickard Nyberg. Jag är son till Göran Nyberg, tidigare VD och ägare för den lokala livsmedelskedjan AB Delins Eftr. Han gick bort den 9 januari i år. En bortgång som var väntad då han var svårt sjuk i levercancer sen ett halvår tillbaka men som har tagit fruktansvärt hårt psykiskt på hans familj d.v.s mig, min mor och hans gamla föräldrar 79 och 77 år gamla. Det är någonting vi aldrig kommer att komma över men tiden kommer förhoppningsvis att lära oss att leva med det.
Göran hade trots att det skakade ibland ett fint samarbete med ljusdalsposten. Han fick en god kontakt med flera chefer och reportrar.
Det resulterade i många seriösa artiklar och överrenskommelser men även korrigeringar när det var något som inte riktigt stämde med verkligheten eller om det var något Göran var väldigt missnöjd med. Dagen efter Göran avled skrev en av ljusdalspostens reportar som hade känt Göran mycket länge en värdig minnesartikel helt i Görans anda. Det var en berättelse rakt av om Görans liv och vad han gjort under sitt yrkesverksamma liv. Utan glorifieringar, utan kungaförklaringar och onödiga upphöjningar. Göran avskydde allt sånt. Han arbetade hellre i bakgrunden än i rampljuset. Minnesartikeln i ljusdalsposten den 10 januari speglade denna sida hos Göran väldigt bra.
För detta har min mor tackat reportern och visat vår familjs uppskattning.
 
Därför är det med beklagande vi tyvärr tvingas konstatera att en del människor i ljp-huset i Ljusdal fortfarande inte ens känner till att Göran har gått bort !!!
Idag är det Onsdagen den 7 oktober nästan på dagen 9 månader sedan dödsfallet. I morse var det nära att jag blev föräldralös. Min mor höll på avlida av chocken att en tidningsreporter från ljusdalsposten ringer till henne på hennes privata mobiltelefon och frågar efter GÖRAN !!!
Hon ska skriva en artikel om svensk handel ska därför ha tag i honom för en intervju. Hon är reporter, hon jobbar på ljusdalsposten och ska skriva en artikel och hon känner inte ens till att Göran har avlidit för 9 månader sedan. Hur kommer det sig ? Hur kan detta ske trots Görans kontakter med så många i ljp-huset, trots att han var en av ortens mest kända företagare och trots att Delins alltid varit en av ljusdalspostens största annonsörer ? Han kan det ske ?
Det är 9 MÅNADER sedan Göran dog. Alla i ljp-huset borde vara medvetna om detta nu eller ? Iallafall så har ni haft all chans i världen att ta reda på detta. Men nu vet ni och nu räcker det ! Ska min mor som numera äger AB Delins Eftr aldrig någonsin få bli lämnad ifred i sin sorg efter hennes make ? Det verkar inte som om ljusdalsposten tänker gå med på det.
Den kvinnliga reportern som ringde samtalet i morse bad min mor om ursäkt men kan man verkligen göra det ? Är det verkligen förlåtligt att göra såhär ? Det tycker inte vi i min familj iallafall. Min mor känner sig återigen på grund av ljusdalsposten kränkt och sårad.
Och anledningen till att jag säger återigen är artikeln som skrevs för någon dag sedan av en manlig reporter där statistik och siffror angående Delins omsättning visades. Den manlige reportern hade på telefon kommit överrens med min mor om att inte skriva ut några siffror överhuvudtaget och vad händer när min mor slår upp tidningen dagen efter ? Att journalister arbetar så och bryter muntliga avtal är ingen nyhet för oss men att ni sedan skyller på pressfriheten gör det bara värre för er själva. Det är inget lokalt problem det där. Era kollegor i aftonbladet och expressen arbetar likadant. Framtidens Sverige går tydligen ut på att journalister skyddar sig själva med motiveringen "pressfrihet" då dom sedan skriver allt dom kommer över trots att det kan tänkas kränka och såra massvis med människor.
Så här står det att läsa om pressfrihet.
 
"Pressfrihet bygger på ett samhälles tryckfrihet och yttrandefrihet. Grunden är att det i tryck ska vara möjligt att kritisera de styrande och förmedla information. Pressfrihet ingår som en självklar del av de flesta definitioner av demokrati" .
 
Jag tycker att dom som mest behöver läsa på vad det verkligen innebär och sluta göra egna tolkningar av detta är journalisterna själva.
Är det verkligen någon demokrati i att skriva allt man kommer över, kränka och såra så många människor och sedan skydda sig med motiveringen "vi får göra så för vi har faktiskt pressfrihet i det här landet" ?'
Det är väldigt många människor i det här landet som blir kränkta och sårade av journalisters egna tolkning av pressfriheten varje dag.
Men den debatten ska jag ta i ett annat forum.
 
Avslutningsvis vill jag bara säga att min mor och jag kommer fortsatt att vara kunder hos ljusdalsposten och prenumerera på eran tidning men vi kommer att tänka oss för väldigt noga innan vi använder tidningen som ett sätt för att få ut information om Delins. Vi känner att för våran del har förtroendet för ljusdalsposten som nyhetskälla tagit helt och hållet slut.
 
Detta skriver jag på hela min familjs vägnar i förhoppning om att ni respekterar min mor lika mycket som ni en gång respekterade min far, i förhoppning om att vi får slippa några fler obehagliga samtal från ljusdalspostens personal och i förhoppning om att vi en gång för alla får bli lämnad ifred i våran sorg och saknad efter vår älskade make, far och son Göran Nyberg.
 
Tack för att ni ville läsa.
 
Rickard Nyberg.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Jättebr skrivet Rickard! Hur dum får man som reporter bli? Det rä ju inte första gången Ljp gör övertramp men nu får dom f*n skärpa sig.

Tänker på er. Kramar

2009-10-07 @ 18:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0