Ring Klocka Ring !

Så har vi äntligen skiftat år från 2009 till 2010.

Jag och Eva reste på nyårsaftonsmorgonen till Stockholm. Vi åkte gävlependeln härifrån och bytte till x2000 där och fortsatte till Stockholm. Vi bodde på Hotell Terminus invid centralstationen där jag bott flera gånger.
Vi var ute på stan en sväng innan vi väntade på att klockan skulle bli kvart över fem då vi hade reserverat bord på jensens bøfhus där vi åt middag.

Klockan tio på kvällen klev vi på bussen upp till skansen. Det klev på så med folk att vi satt packade som sillar innan vi var framme. Där gick vi upp till solliden där scenen höll på att göras i ordning för fullt och dom medverkande repeterade. Vi gick runt en stund innan vi tog plats nästan längst framme vid scenen. Det ökade på med folk mera och mera och till slut var det nästan 10 000  där ute samt alla som stod inne på sollidens restaurang och tittade ut genom dom öppna fönstren.

Klockan 23.10 började det och höll på i en timme. Anne Lundberg var som alltid när hon leder något program utmärkt. Lisa Nilsson och operasångaren Peter Mattei samt en kör under ledning av Gustaf Sjökvist svarade för mycket bra musik. Några duktiga elddansare framförde våghalsiga nummer.
Strax före tolvslaget gjorde Jan Malmsjö entre och levererade för 9:e nyårsaftonsnatten i rad sin kraftfulla version av Alfred Tennysons översatta dikt "Nyårsklockorna" som har lästs på skansen av någon känd person sedan 1895.
Det hade skjutits fyrverkerier till och från över hela staden under kvällen men efteråt brakade det loss rejält i ett färgspel man bara får se på nyårsaftnarna. Har aldrig sett så mycket fyrverkerier någon gång. Men fint var det.
Sen promenerade vi hela vägen tillbaka från skansen till hotellet. Mycket folk ute såklart. Men dom flesta var nyktra. Kul att se !

På nyårsdagen strosade vi runt planlöst i huvudstaden då inga affärer var öppna. Vi var lite förvånade över att hela staden kryllade av ryssar ! Vi fikade nere i dom urgamla fångvalven på Cafe Sten Sture i gamla stan innan vi gick till hotellet och hämtade baggaget och begav oss till centralen.
Vi köpte med oss hamburgare från "donken" och avåt på tåget. Eva sov mest hela tågresan hem medan jag kollade på filmen "Role Models" på en bärbar dator som passageraren på raden framför hade ingång. Jag hade perfekt sikt där mellan stolsraderna ;) Heheh
Det snöade nästan hela biten hem så tåget stannade flera gånger då chauffören måste ut och rensa bromsarna från snö då dom felindikerade hela tiden. Vi var hemma runt halvåtta.

Sammantaget blev det 2 mysiga dagar i huvudstaden och det var en rolig upplevelse att gå på det traditionella nyårsfirandet på skansen. Vi har pratat om att göra det flera gånger utan att det blivit av men i år passade det bättre ön någonsin så då tog vi chansen.

Idag inventerade vi på jobbet. Det gick väldigt snabbt och smidigt. Det ska nästan bli lite skönt nu när långhelgerna är över och man kommer in i normal veckorytm igen och kan börja hålla reda på vilken dag det är ;)

Ni ska ha en god fortsättning alla !

Kram // Rickard

Här hör vi dikten "Nyårsklockorna" som har lästs vid tolvslaget nästan varje nyårsaftonsnatt på skansen sedan i slutet av 1800-talet. Det är 5 personer i detta ljudklipp.  Anders De Wahl som var den första att inneha detta hedersuppdrag samt dom 4 senaste personerna Georg Rydeberg, Jarl Kulle, Margaretha Krook och den som nu har uppdraget att läsa denna dikt vid tolvslaget Jan Malmsjö.