Hans Dagen

Jo idag så är det Hans vilket betyder att jag, min framlidne far och min fullt levande farfar har namnsdag. Grattis till oss !
Jag har dock inte fått någon namnsdagstårta. Förutom dagen då tilltalsnamnet har namnsdag så brukar vi inte göra något större firande av dessa dagar i min familj.

Som jag innerligt hoppas att alla vet så lyfte rymdfärjan Discovery mot den internationella rymdstationen tidigt i morse vilket betyder att vår svensk-norske astronaut Christer Fuglesang är på väg dit för andra gången i sin karriär. Nu ser vi fram emot ett mycket mycket spännande och förhoppningsvis framgångsrikt uppdrag :) Hoppas ni fortsätter att följa domåterstående 6 rymdfärjeflygningarna efter Christers flight också !
Rymdfärjan Discovery fyller faktiskt 25 år idag så det var väl passande att fira det med att lyfta på sin 38:e flygning.

Ni kan följa uppdraget och alla framtida uppdrag här såvida ni har windows media player eller real player:

www.nasa.gov/ntv

Missade ni starten så kan ni se den här:

http://www.youtube.com/watch?v=yu41xhIpl7Y

Förra helgen var jag till Roskilde i Danmark där jag var på flyguppvisnings och utställningsdagar på Roskilde Flygplats. Enväldigt rolig och spännande upplevelse för oss inbitna flygnördar. Gammalt som nytt,civilt som militärt flög ensamma uppvisningar, formationsuppvisningar och stod uppställda för utställning. Väldigt roliga dagar.
Tyvärr glömde jag min kamera på hotellrummet i Köpenhamn så det vart bara några få bilder med min mobilkamera. Men väldigt roliga dagar var det ! Dessutom fanns 2 gamla DC 3:or på plats för uppställning och rundflygning men jag vågade mig aldrig på någon rundflygning ;) Tyckte planet såg lite läskigt ut. Heheh.
Pratade med några pilotelever som gick trafikflygarutbildning på en skola som håller till på Roskilde Flygplats och frågade dom om allt möjligt. Hade en gång en dröm om att bli pilot men jag har inte studieresultat för det och inte motivation till att studera upp det som krävs heller. Var så besviken på gymnasieskolan när jag gick ut där 2005 så jag har nästan blivit skrämd för att studera :(
Man ju också ta den lång vägen och börja som privatpilot för små enmotoriga flygplan och arbeta sig uppåt till 2-motoriga. Vi får se hur det blir i framtiden.

Den sista brodern ur den kända Kennedy-familjen senatorn Ted Kennedy har gått ur tiden 77 år gammal pga en hjärntumör. Han begravs idag i en kyrka i Boston och gravsätts senare ikväll amerikansk tid på militärkyrkogården Arlington utanför Washington där hans 2 bröder President John F Kennedy som skjöts ihjäl i Dallas 1963 och senatorn Robert F Kennedy som sköts ihjäl i Los Angeles 1968 under presidentvalskampanjen ligger begravda.
President Barack Obama och dom tidigare presidenterna George W Bush, Bill Clinton och Jimmy Carter närvarar under begravningen. Ted Kennedys arbete som senator sedan 1962 har betytt mycket för USA i många år.

Egentligen så tänkte jag resa till Göteborg i helgen på flygdagar på Säve Flygplats men en förkylning sätter tyvärr stopp för det så jag blir hemma och vilar och proppar mig full med naturläkemedel istället.

Hoppas ni har det bra därute även fast sommaren tycks vara över.

Kram // Rickard


Red Arrows show på Roskilde Flygplats den 23 Augusti. Titta och njut av färgsprakande flygakrobatik på hög nivå:

http://www.youtube.com/watch?v=-bgDYOCsIf0



Kommentarer
Postat av: Marianne



Vilka häftiga bilder, förstår att du gärna åker iväg och tittar. Verkligen roligt att du lagt ut detta så vi också kan få ta del av ditt stora intresse.

2009-08-30 @ 13:37:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0