Juluppdatering

Nu var det längesen jag skrev något sist här så det är väl så dags nu.

Söndagen den 20:e var jag, Eva och Marianne på en mycket vacker julkonsert i Ljusdals Kyrka. Kyrkan var överfullsatt. Det hade inte varit så mycket folk där på 10-15 år minst kanske ännu längre trodde vaktmästarna.
Alla ordinarie bänkarna var fulla så vi fick sitta på sidobänkarna framme vid altarringen som också blev fullsatta. Till och med på orgelläktaren satt det fullt med folk på varsin sida om orgel och kyrkokör. Ändå var det många som fick stå längst bak. I Ljusdals Kyrka går det in ca 700 personer då bara dom vanliga bänkarna är fullsatta så då förstår ni hur mycket folk det var.
Konserten varade i ca 1,5 timme. Kyrkokörerna svarade för musiken och sjöng både gamla och nya julsånger mycket fint.

Sedan blev det mycket jobb under måndag, tisdag och onsdag. Julveckan är en av årets bästa veckor sett till omsättningen när man jobbar på en livsmedelsbutik.

På onsdagen den 23:e reste jag och min mor Eva till våran stuga i Funäsdalen för att tillbringa julhelgen där. Som mest var det 32 minusgrader på kvällen när vi åkte upp !
Vi hade dock tur när vi kom fram till stugan då en plogtraktor hade skottat hela vägen ända fram till trappen in i stugan. Så skönt att slippa skotta i detta kallväder.
På julafton var vi ute på förmiddagen och gick och jag skottade snö, tittade på Anna Anka istället för Kalle Anka på eftermiddagen. Mycket roligt program tycker jag. Ni får säga vad ni vill om henne och visst, jag håller helt med om att hennes åsikter angånde hem, hushåll och förhållande hör hemma på 1700-talet men jag tycker hon har en väldigt rolig humor. Dessutom attackerar hon det mest tragiskt svenska vi har i Sverige nämligen Jantelagen.
Människor som törs det tycker jag om !

Vi åt julbord i stugan innan vi öppnade julklapparna. Jag fick 2 ja hur man nu ska säga det.... lådor formade som tavlor kanske man kan säga. Där i hade min mor gjort i ordning mina första 2 par skor i den ena lådan och bland annat mina 2 första par kläder och mitt första pass i den andra. VA var väl första tanken. Vad ska det vara bra för undrade jag. Det här måste jag smälta innan jag bestämmer mig för om det var bra julklappar eller inte. Efter att ha fått 2 dagar att smälta det så kan jag väl tycka att idén var god men problemet är vart jag ska kunna ha det på väggen här hemma som det är menat för. Ni som besöker mig nästa gång får väl helt enkelt se vart jag har satt upp 2 konstiga lådformade tavlor med bebisprylar i ;)
Vidare fick jag en yantramatta, en rullbar resväska som man slipper dra utan kan rulla helt upprätt. Perfekt när man är och reser i städer t.ex och en nessesär av mamma. En jacka som personaljulklapp och pengar av farmor och farfar. Vanligare julklappar och lättare att smälta än lådorna kan man ju säga ;) hehe

Min mor hade önskat sig en sak men jag köpte 3. En tioårskalender köpte jag i Stockholm då den hon har både sjunger på sista versen och är på sista året ;) En cd-skiva och 1 dvd fick hon också av mig samt pengar av farmor och farfar.

Båda var glada och nöjda vid kvällens slut. Vi åt, drack, öppande julklappar och tittade på tv hela kvällen.
Ingen julafton skulle vara sig lik om dom inte visade Svensson Svensson firar jul på kvällen. Jag älskar det avsnittet !

Innan vi gick och lade oss så tittade vi en stund på midnattsmässan från St Peterskyrkan i Rom som denna gång började redan kl 22 då Påven ville gå och lägga sig tidigare ;) Just när det skulle börja avbröts hela ingångsproccesionen då någon psyksjuk kvinna klev upp på räcket och hoppade rakt på påven så han åkte pladask i backen innan vakterna grep henne. Heheheh nog för att jag inte heller tycker om denna påve men man kan ju visa sitt missnöje på lite fredligare sätt ;) Efter detta fortsatte allt utan problem.

Vi tittade dock inte klart på detta utan gick och lade oss då vi hade bestämt oss för att gå på julottan i Funäsdalens Kyrka kl 6.00 på juldagens morgon. Vi åkte ca 5.30 från stugan och parkerade på museet. En kall och härlig morgon precis som det ska vara. Alldeles när vi gått uppför backen mot kyrkan så såg vi en häst komma springandes och drog på en släde full med folk på väg till julottan :) En vacker syn och kul att man håller på den traditionen. Funäsdalens Kyrka är liten och mysig och ligger upphöjd på ett litet berg väl synlig från hela orten. Det var nästan fullsatt, bara bänkarna längst bak var tomma under gudstjänsten. Kyrkoherde Agneta Lundvall ledde gudstjänsten och predikade och en duktig sångerska från skåne som hette Helena sjöng solo. Tycker kyrkan är så fin på julottan. Inga lampor på, bara levande ljus :)

Efteråt åkte vi hem till stugan och åt frukost. Fortfarande helt mörkt ute. Tittade en stund på Tv innan vi gick och lade oss och sov ett par timmar. Under resten av dagen vilade vi mest. Var ute en sväng på orten, gick en sväng i det närbelägna stugområdet Hållan och skottade snö hemma.

I går på annandag jul gick vi en sväng på julmarkad i fornminnesparken. Idag åkte vi hem. Det var kopiöst med snö och is på vägen så det var svårkört. Det gjorde inte saken bättre heller att det var i princip oavbruten trafik i motsatt riktning upp mot fjällen. Hade det kommit någon och kört om med för kort avstånd så hade man bara en sak att välja på och det hade varit att köra i diket. Tack och lov slapp vi detta.

Det blev ett lugnt julfirande med andra ord men väldigt mysigt. Nu blir det jobba i några dagar igen innan nyårsafton är här. Har ingenting inbokat på nyårsafton ännu men jag har mina ideer............

Ha det så gott nu allihopa. Hoppas ni hade en God Jul och ni ska ha en God Fortsättning och ett Gott Nytt År !

Kram // Rickard


En härlig låt med en härlig text och sveriges bästa kvinnliga artist. Man kan säga att den stämmer väldigt bra in på vad vi i min familj och många många andra känner när vi kommer till Härjedalsfjällen. Var och en som tycker om Härjedals fjällen kan nog säga att det är Min Plats På Jorden.

http://www.youtube.com/watch?v=dZccNxcYdDE

Här är allt så nära
Jag stannar här ett tag
Tar det jag kan bära
och det som är idag

Jag vill bara andas
Se färgerna igen
Sol och regn som blandas
med ro i skymningen

Jag har orden och jag följer dem
Till min plats på jorden
Jag tror jag kommit hem

Här skall dimman lätta
Och ljuset bryta in
Lägga sig tillrätta
på platsen som är min

Jag har orden och jag följer dem
Till min plats på jorden
Jag tror jag kommit hem

Får jag orden och jag följer dem
Till min plats på jorden
Då har jag kommit hem

Hör du orden och du följer dem
Till din plats på jorden
Då har du kommit hem






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0