Här är stillhet och tystnad, nu när marken färgats vit......

Har märkt av en stor ökning av läsare på min blogg under dom senaste 2 månaderna. Härligt !

I torsdags begravdes som sagt min far. En dag som började jobbigt men blev lättare att bära då begravningen blev så otroligt ljus och fin. Tusen tusen tack till alla som närvarade ! Jag vet inte om den värsta saknaden har slagit till ännu. Jag är ganska lugn och sansad men jag är sådan som människa. Sorgen finns naturligtvis där och kommer alltid att göra men jag tycker jag har samlat mina känslor ganska bra och kan bära det jobbiga på ett annat sätt nu än dagarna efter han gick bort.

Tomheten är alltid närvarande. Det känns fortfarande overkligt att gå hem till föräldrahuset och så är han inte där. Jag ringde på hans mobiltelefon igår och hörde hans röst på telefonsvararen. Det känns fortfarande naturligt ! Inget konstigt med att han pratar där, man tror fortfarande att han kommer ju ringa något tag. Han är ju bara ute på långresa och hör av sig snart ............

Sorgearbetet kommer ta låååång tid och måste få ha sin gång ! Vet inte om man "kommer över" sånt här men jag tror att försöker man acceptera sin situation, lyssnar på sin kropps signaler och sörjer lugnt och stilla i sin egen takt och på sitt eget sätt så kommer man någon gång i framtiden att lära sig att leva med det. Det är MYCKET lättare sagt än gjort men det går bara man själv vill att det ska gå.


Söndagen den 1 Februari kl 11.00 läses det tacksägelse över min far i gudstjänsten i Ljusdals Kyrka. Begravningen var till för närmaste kretsen. Det var min fars vilja att ha det så. Alla som inte närvarade men hedrade min fars minne på andra sätt genom telefonsamtal, fina hälsningar genom kort och dikter, genom sms, alla ni som lämnat kommentarer på min blogg, skrivit till mig på min facebook-sida, alla ni som skickat blommor hem och till begravningen, lämnat gåvor till flera fonder och stiftelser med mera, alla ni ska ha ett STORT tack för det stöd ni ger mig, min mor, farfar, farmor och alla övriga Görans anhöriga i denna svåra situation ! Genom ert stöd och att ni vill hjälpa oss och dela våran sorg så blir vi starka tillsammans. Och kom ihåg ! Att vara stark menas att man vågar visa alla sina känslor, få utlopp för sina känslor och inte tvärtom !

För mig är att vara mänsklig och ödmjuk = att vara stark.


Är det någon/några som känner att ni vill hedra minnet av min far genom att besöka kyrkan så är ni varmt välkomna till gudstjänsten i Ljusdals Kyrka den 1 Februari.


Precis som igår vaknade jag 11 men gick upp 12. Det har inte blivit mnåga knop idag med andra ord. Fast snöskottning har det blivit både hemma och hos min mor. Fy tusan vad med snö det har kommit ! Men jag klagar inte. Älskar vintern lika mycket som sommaren.
Måste ut på längdskidorna någondag. Köpa ny slalomutrustning står också på agendan. Det har det gjort länge men det har inte blivit av. Mina nuvarande skidor är slitna och dessutom för korta. Har ett par skidor ute i garaget hemma hos min mor som far fick för något år sedan, som är i lagom längd och som aldrig har använts. Då det står findus på skidorna (ni vet, frys-varumärket) så kommer dom också att förbli oanvända !
Har inte varit ute och gått någon långpromenad  på läääänge. Det har varken funnits ork eller vilja efter allt som hänt i mitt liv dom senaste månaderna. Nu när det förhoppningsvis blir lite lugnare så ska jag försöka komma igång med det igen. Nyårslöftet ärm att börja träna mera i olika former så jag måste ta tag i det där något tag. Har varit ute och gått runt kvarteret där jag bor igår och idag iallafall.
Efter snöskottandet idag så bjöd min mor mig på någon god wook. Eva är ljusdals bästa kock ;)

Nu ska jag gå och duscha och sedan fördriva resten av kvällen i soffan med en kopp te framför tv:n. Mys-söndag kallas det för.

Ha det gott alla !

Tusen kramar till er alla ! // Rickard

Andra bloggen nu där rubriken är en textrad ur texten till den fina melodin "koppången", ursprungligen ett fiol-stycke av Per-Erik Moraeus som har fått en text av Py Bäckman. Så här kommer hela texten. Jag har någon slags förkärlek till sånger som har en text med allvarlig innebörd och som handlar om verkligheten.


Här är stillhet å tystnad, nu när marken färgats vit
från den trygga, gamla kyrkan klingar sången ända hit
Jag har stannat vid vägen, för att vila mej ett tag
å blev fångad i det gränsland som förenar natt och dag

Och ett sken ifrån ljusen bakom fönstrets välvda ram
har förenat dom själar som finns med oss här i tiden
å jag vet att dom som har lämnat oss, har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor, så länge vi är här

Där, bland gnistrande stjärnor som förbleknar en och en,
kommer livet väldigt nära som en skymt av sanningen.
Vi är fångar i tiden, som ett avtryck av en hand på
ett rostigt, gammalt fönster som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig, å sen vet jag inget mer...
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan.
Jag är här, å mitt på en frusen väg finns det värme ändå
fastän snön börjat falla och himmelen blir grå

Och ett sken ifrån ljusen bakom fönstrets välvda ram
har förenat dom själar som finns med oss här i tiden
å jag vet att dom som har lämnat oss, har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor, så länge vi är här.








 

Kommentarer
Postat av: Kees

Hi Richard,



The fourth stanza should read "som en frostig gamalt fönster", rather "som en rostigt gamalt fönster", which, just guessing the meaning of the Swedish words, makes a lot more sense.



By the way, has anyone ever brought to your attention that there exists another version of the song, in which the last two stanzas read



Har är stillhet och tystnad nun nar psalmen tonat ut

Men jag bar dom gamla orden i mit hjärta som förut

Och jag sjönger for himlen, kanske någon mer hör på

Hosianna i höjden, sen så börjar jag at gå



Och jag gar till dom andra, jag vill känna Julens frid.

Jag vill tro at han föddes och fins med os här i tiden.

Det är Jul och det fins ett barn i mig som vil tro at det hänt

Och som tänder ett ljus varje söndag i advent.



Personally, I like this version a lot better!



Regards,



Kees



2010-12-18 @ 00:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0