Svar och återsvar

Fick det här svaret samma dag som jag skrev protestbrevet. Publicerar detta och mitt svar tillbaka då många har frågat efter det.


Hej

Vi beklagar att du och din familj känner er störda av oss i den sorg som ni tvingas leva med.
Emellanåt kommer det nya medarbetare till Ljusdals-Posten, jag är själv en av dem, och det innebär att vi kan brista i lokalkännedom. Du tycker det var oförlåtligt att vi kontaktade din mor. Därför vill jag informera om att vi använde oss av kontaktuppgifter som fanns på branschorganisationen Svensk Handels hemsida. Där hänvisas den som vill kontakta ert företag till din far och det mobilnummer som vår reporter ringde.
 
Hälsningar
Torbjörn Haglund
nyhetschef
LJUSDALS-POSTEN

Han skyllde alltså deras agerande på nya medarbetare. Skamligt tycker jag då nästan alla som kände Göran jobbar kvar i ljp-huset. På avdelningen där reportern som ringde jobbar har hon många kollegor som vet mycket väl vem Göran var och vad som hände honom !
Sedan så får jag uppfattningen att när han skriver följande mening "Du tycker det var oförlåtligt att vi kontaktade din mor" så sätter han orden i en anklagande ton och inte i en välmenande. Jag kanske misstar mig där men i mina öron låter det som en anklagande ton. Jag fick ingen ursäkt av honom men det var jag inte ute efter heller då jag sa i brevet att det finns inga godtagbara ursäkter för sådant här beteende utan jag ville få honom att erkänna att dom gjorde fel och att han skulle lova att detta aldrig händer igen.
Det gjorde han emellertid inte men han har inte svarat på svaret jag gav honom och så länge jag inte får något svar så väljer jag att tolka det som att han är införstådd med att ett mycket grovt, klantigt och oacceptabelt fel begåtts av hans personal.

Här är svaret jag gav honom.


Hej Torbjörn !
Jag tackar för ditt beklagande.
Jag förstår att det kommer nya medarbetare ibland som inte har någon lokal anknytning men jag kan inte se det som en ursäkt.
Fel kan alla göra men vi trodde ändå med att ni visste i ljp-huset att Göran hade gått bort då trots allt många jobbar kvar som kände Göran väldigt väl !
Jag har förstått att ni använde er av uppgifter från svensk handel där det tyvärr hänvisades till min far. Finner detta mycket märkligt då det gått 9 månader och dom mycket väl känner till att Göran gått bort. Ska se till att dessa uppgifter ändras omedelbart om det inte gjorts redan.
 
Jag hoppas att vi är överrens om att ett fel har begåtts och att min mor nu får sörja min far ostört och slipper fler sådana här obehagliga samtal.
 
Rickard Nyberg.


Jag hoppas att det här är utagerat nu. Det är helt upp till ljusdalsposten. Dom har redan gjort illa min familj tillräckilgt mycket så jag hoppas att även dom inser att det är nog nu.

Ska inom kort publicera den utlovade men kraftigt försenade rapporten om personalresorna.

Tills dess Ha det !

// Rickard


  






Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej Rikard!



Även min pappa har drabbats av levercancer, men läkarna säger inget om hur länge han kan tänkas ha kvar att leva.



När fick din pappa beskedet? (hur länge innan han dog?)



Krama om din mamma!

MVH

Åsa

2009-10-27 @ 21:51:53
Postat av: Rickard

Hej Åsa !



Jag får börja med att beklaga så mycket ! Förstår vilken hemsk tid ni går igenom. Du ska få ett långt svar mig då jag ska dela med mig av den kunskap jag fick under mitt livs hittils svåraste period.

Ett tips är att läsa på så mycket som möjligt om sjukdomen även om den är obehaglig. Det är ju ändå så att ju mer man vet desto mer delaktig och lugnare kommer man känna sig även om det är jättejobbigt känslomässigt.



Jag förstår så väl eran frustration över att läkarna inte säger mycket. Reagerade likadant själv.

Det är svårt för mig att svara på varför men varje cancer är så olika för varje människa och hur din pappa ska behandlas beror helt på vilken typ av levercancer han har, hur många tumörer din pappa har, hur stora tumörerna är och så. Det kan vara så att läkarna inte har fastställt det än och därför inte kan säga så mycket än.



Prognosen för din pappa beror helt på hur han svarar på behandlingen han får.

Levercancer är tyvärr en svår cancerform att behandla. Generellt sett brukar man säga att kan man operera tumören så har man bättre prognos. Tyvärr är det extremt få människor med levercancer som kan opereras. Dom flesta behandlas med cellgifter, strålning, antikroppar, bromsmediciner eller liknande och har allmänt sett tyvärr en sämre prognos men exakt hur lång tid man kan överleva är väldigt olika för varje människa och beror på hur man svarar på behandlingen man får.

Ibland kan man även delta i en forskningsstudie.



Jag tycker att ni ska vara väldigt noga med att ni har en bra kontakt med din pappas läkare. Din pappa och ni i familjen genomgår en livskris och då är det väldigt viktigt att ni har en bra kontakt med läkarna. Prata med dom så mycket som möjligt och ställ alla möjliga frågor. Kom ihåg att ni får kräva att byta läkare om ni skulle vara missnöjda.



Min pappa var dålig till och från sedan i maj ifjol och insjuknade i juli. Han fick sin diagnos i september. Han hade flera väldigt stora tumörer och cancern var i slutstadiet. Han behandlades med cellgift en gång men det gick tyvärr inte bra så han fick ett bromsmedicin utskrivet. Mot slutet gick det väldigt fort och han avled den 9 januari ett halvår efter att han insjuknat och 4 månader efter han fick sin diagnos.



Jag önskar din pappa lycka till med sin behandling och er familj sinnesfrid under denna hemska tid i livet.



Är det något du undrar över så får du gärna fråga.



Många kramar till er alla // Rickard Nyberg.



2009-10-30 @ 22:02:36
URL: http://ricardus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0