Vi minns denna dag för ett år sedan

Programmet för begravningsgudstjänsten för Göran Nyberg den 22 Januari 2009 kl 10.00 i Ljusdals Kyrka


Klockringning

Samlingsmusik "Vid Frösö Kyrka" av Wilhelm Peterson Berger

Solosång "I Gott Bevar" av Benny Andersson och Björn Ulvaeus

Prästens välkomsthälsning

Psalm 249 "Blott en dag" av Lina Sandell Berg

Griftetalet

Bön

Överlåtelse (alla står upp)

Bibelläsning om tryggheten hos Gud i liv och död

Psalm 256 "Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken" av Ylva Eggehorn och Lars Moberg

Begravningsbön

Alla ber "Fader Vår" tillsammans

Välsignelsen

Psalm 190 "Bred dina vida vingar" av Lina Sandell Berg

Solosång "Jag har hört om en stad ovan molnen" Rysk folkmelodi med svensk text av Lydia Lithell

Avslutningsmusik "Con Te Partiro (Time to say Goodbye)" av Francesco Sartori och Lucio Quarantotto

Vi följer kistan till graven och tar avsked


Medverkande

Sångsolist - Ella Maria Berglund

Organist - Lena Dahlin

Officiant - Komminister Magnus Boäng


En dag jag naturligtvis aldrig kommer glömma. Jobbig men ändå fin. Alla som närvarade ska veta hur mycket eran närvaro betöd för mig och min mor. Och jag kan försäkra er om att Göran blev glad över det och känner stor tacksamhet och till er som ville närvara men inte kunde så kan jag på Görans vägnar säga att ni är synderna förlåten ;).

Göran finns i den andliga världen och håller koll på oss alla men hans kropp vilar tryggt och stilla på kyrkogården i Ljusdal. Håll fast vid tron på att kroppen vilar tryggt och stilla medan själen går i dödsögonblicket vidare från denna jord över till andra sidan. Så tror jag att det är och den tron gör att jag orkar fortsätta mitt liv. Är det kanske så för dig också ?

Döden är självklart ett väldigt laddat ord men hittar man en egen tro att hålla fast vid och använder ordet "Gå vidare" istället som det ju då faktiskt är så blir saken mer naturlig. För att dö från detta liv och gå vidare är ju faktiskt precis lika naturligt som att vi föds hit till detta liv. Glöm aldrig det. Våga vara öppna och prata om detta med varandra. Alla har vi frågor, svar och oro inför avskiljandet från denna värld men vi vet inget. Vi tror på olika sätt och bildar oss uppfattningar. Det är det närmaste vi kommer. Viss omstridd vetenskaplig forskning finns för att livet fortsätter men helt säkert är det ingen som har lyckats svara på frågan om livet efter detta ännu.
Min övertygelse är att det är vad just du tror och vilken tanke du känner dig bekväm vid som är viktigt. Det är bara vad du tror som du kan fördjupa dig i, gå vidare med, känna dig trygg i och få själslig sinnesfrid av.

Jag tänkte i något framtida inlägg visa er den spirituella kyrkans verksamhet i sverige. Där i ligger mycket av min egen tro. Men det blir längre fram som sagt.

Här kan ni lyssna till I Gott Bevar, slutsången ur "Kristina Från Duvemåla" som sjöngs på begavningen. Här är det sångerskan Hannah Aleborg som sjunger den vid spädbarnsfondens minnesgudstjänst i Mölndals Kyrka på Alla Helgons Dag förra året.


http://www.youtube.com/watch?v=VecSVQkxE-Y

Lyssna också på denna ! En av dom finaste låtar som någonsin har skrivits och en av mina absoluta favoriter. Tänker faktiskt ofta på min far och min mor när jag hör denna. Det känns som att den skulle kunna vara tillägnad dom på något sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=ZGwDYBWEDSc


Avslutar blogginlägget med en fin dikt av Atle Burman.


När en blomma bryts av
I sin vackraste blom
då blir marken så trist
och så fruktansvärt tom.
Men kanske ändå
att det någonstans finns
en äng eller undangömd skreva,
dit blommor som brutits för tidigt
får komma och fortsätta
växa och dofta och leva…

Inte kan väl den blomman
förvandlas till stoft
som av himlen har fått
både färger och doft?
Men kanske ändå
att det någonstans finns
en kärlek som allt kan förklara:
att den som har gjort
den blomman en gång
nu vill ha den tillbaks
för han kan inte mer
vara utan den bara…





Vila i frid Göran. En plats här nere är för alltid tom.







 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0