Avrapportering

I fredags morse reste jag med x2000 till stockholm tidigt på morgonen. Checkade in och installerade mig på mitt hotellrum innan jag träffade några kompisar. Efter lite fika, vandring i gamla stan på julmarknad och besök på mcdonalds var jag tillbaka på hotellet för lite välbehövlig vila och ombyte.

Runt kl 18 tog jag och 1 kompis tunnelbanan in till globen. Trodde vi. Vi klev på fel grön linje men den stannade tack o lov på globens närmaste station gullmarsplan. Så det vara bara att springa i 10 minuter i hellregn från stationen, upp till och igenom globens köpcentrum och fram till arenan. Där mötte vi upp 2 andra kompisar.
Trångt var bara förnamnet. Runt 14 000 människor trängdes ute i entreerna innan insläppet började. Och när dörrarna väl öppnades fick några dörrar stängas lika sbnabbt igen för att inte folk skulle bli ihjälklämda. Nåja "boardingen"  av arenan gick bra till slut.


Carolina Gynning var programledare innan sändningen började och i pauserna. Hon var även stand by som programledare för sändningen då den mästerlige Peter Jihde ska bli pappa och riskerade att måsta lämna under pågående sändning men ungen lät tack o lov vänta på sig.

Alldeles innan sändningen bärjade uppträdde min favorit Robin E med en låt. I pauserna sjöng även Anna, Johan och Robin B varsin låt. Alla fick naturligtvis jättebra publikmottagande men när Johan sjöng kokade arenan så jag trodde  taket skulle flyga iväg ;) hahah

Samma sak i pauserna när autografmaffian anföll dem så var det Johan som blev mest sysselsatt. Jag gillar Johans härliga stil men hans röst kan jag inte med.


 

Men faaasiken vilken bra final det var !!! Hela globen kokade i 3 timmar.

Medleyt i början med dom gamla idolerna var riktigt bra ! När måns låt började skrek hela arenan men tystnade tvärt när alla såg att det var en musikvideo ;) hahah
Kul att se Daniel Lindström och Daniel Karlsson också. Det är ju inte varje dag precis.


Tycker Kevins version av You´re the voice var asgrym. Gillade inte Alice första låtval men att hon kan sjunga är det inget tvivel om.

Sedan var det jämt i andra omgången med rocklåtarna, gillar både livin on a prayer och heavens on fire skarpt men när vinnarlåten sjöngs avgjorde Kevin defenitivt tävlingen ! Vilken grym inlevelse han sjöng med. Man märkte också vilken publiken gillade, så fort Alice vinkade fick hon ett "bra" publikmottagande och så fort Kevin vinkade kokade arenan över.


Il Divos framförande av The Winner Takes it All på italienska var mäktigt ! Förutom kidsen längst framme vid scen var hela arenan tyst. Alla blev nog väldigt tagna av dessa 4 sjönsjungande herrar.


Slutet blev klassiskt när Peter Jihde grundlurade allihopa ! hahahah väldigt elakt men roligt ändå. Det kändes som om någon pickade hål i globen med en nål och luften pyste ur totalt.

Efter att det riktiga kuvertet burits in och vinnaren avslöjats kulminerade allting givetvis. När Kevin sjöng With Every Bit of Me stod varenda människan i arenan upp och klappade eller gungade med.

Kunde inte ambulansskötarna som på skämt bar ner Katrin Z från scenen kört henne till sjukhus på riktigt. Jag försöker gilla henne men hon är så dum i huvudet så det går bara inte.

Ca 23.30 var jag ute ur arenan, hämtade jacka, mössa och vantar. Sen tog vi tunnelbanan till gamla stan och gick därifrån genom stockholm. Trängdes med fotografer och reportrar utanför ambassadeur för att få bra bilder när deltagarna anlände till efterfesten men expressens och aftonbladets papparazzis vet hur man ska bete sig så jag blev mest bortknuffad tyvärr.

Resten av kvällen/natten spenderades på en irländsk pub på kungsgatan och därefter McDonalds på vasagatan. Ca 02.45 var jag tillbaka på hotellet igen. Trött men glad och nöjd.

På lördagen sov jag över frukosten. Gick över på pressbyrån och köpte mig juice, en ost/skink baugette och en kycklingsallad istället.
Därefter var jag till uppsala och hälsade på en annan kompis, fikade och gick på stan. Trevligt. Som jag skrev tidigare gillar jag Uppsala väldigt mycket och Uppsala och Stockholm är absolut kandidater till bostadsort när jag ska flytta från Ljusdal.
På kvällen tog jag upptåget in till arlanda och utövade ett av mina största intressen. Flygfotografering !
Efter att jag var nöjd tog jag arlanda express tillbaka till stockholm. Satte mig på ett internetcafe i någon timme och gick därefter och köpte med mig massa godis, chips och coca cola som jag sedan mumsade i mig på hotellrummet medan jag kollade på tv.

Idag söndag så blev det mest shopping på åhléns och NK innan jag hämtade väskorna på hotellet och begav mig mot tåget för hemfärd. X2000 är ett riktigt trevligt, lugnt och skönt tåg. Det hände inte något särskilt under hemresan. Eller jo en sak måste jag berätta om. En skillnad mellan manliga och kvinnliga tågvärdar är att när man ska serveras te eller kaffe så ställer alla manliga tågvärdar muggen i behållaren som sitter på stolsryggen till sätet framför. Denna behållare lutar väldigt mycket så halva koppen rinner jämt ur. Har hänt varje gång det varit manlig tågvärd och det hände idag med. hahah tur att jag bara fick lite på mig. På nerresan var det kvinnlig tågvärd och hon ställde muggen på det fällbara bordet istället, Det är enda chansen om det ska gå bra. hahah vad jag är petig som anmärker på sånt ;)

Sammanfattningsvis var det en alldeles superduperperfekt helg !!! Och idolfinalen är det bästa jag varit på hittils i show-väg. Hur många idolfinaler och annat bra jag kommer se senare så blev denna absolut ett minne för livet.

Grattis Kevin, du har varit bäst hela tiden och var väl värd segern !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0