Någonting

Jag är världens sämsta på rubriker så nu skrev jag bara dit något. Hahah.

Så var man tillbaka på jobbet igen efter semestern. Inte mycket har förändrats förutom att jag har 5 kollegor som har semester nu som jobbade medan jag var borta. Egentligen borde vi som jobbar nu få ha 2 veckors semester igen när dom är tillbaka för att ta igen oss ! Det är kämpigare än vd man tror under sommarperioden. Man gör ju samma jobb som man gör annars också men ändå känns det kämpigare på något vis.

Och nu ska det sägas. Jag hade faktiskt långt framskridna planer på att resa till Göteborg i lördags och gå på U2-Konserten på nya ullevi. Det dröjde ända in i det sista innan jag bestämde mig för att inte åka. Jag var helt enkelt alldeles på tok för trött för att orka med ny resdag. Jag lär väl få ångra mig men det var rätt beslut ändå känner jag. Nu är inte U2 mina allra största favoriter heller så jag klarar mig ändå men det hade såklart varit roligt att få se dom ändå.
Det kommer nog fler chanser. Dessutom rent upplevelsemässigt så var nog ACDC i juni ändå det bästa för min musiksmak. Den konserten kommer jag aldrig att glömma och jag skulle lätt kunna se dom igen även om det vore med precis samma låtar !

I fredags landade rymdfärjan Endeavour på sin hemmabas Kennedy Space Center i florida efter det mycket lyckade uppdraget STS 127 där man b.la. installerade den sista delen av ett japanskt forskningskomplex som man fört upp till den internationella rymdstationen med totalt 3 olika rymdfärjefärder. Nu är 7 astronauter en flight rikare. Lite symboliskt då flighten gick i japans tecken så hämtade man hem den jpanske astronauten Koichi Wakata som under 4 månader ingått i ISS långtidsbesättning och lämnade amerikanen Timothy Kopra som återvänder med nästa resa.

Nu skrevs det en del i svensk media om att alla flygningar tills vidare har ställts in pga av att det lossnade mycket skum från den orangea bränsletanken och föll på rymdfärjan under Endeavours start. Att det lossnade grejer är korrekt men resten har dom tolkat fel.
Det var förmodligen mest is som lossnade då Endeavour ju egentligen skulle ha startat i Juni men blev försenad i över 1 månad och stod utomhus på startplattan under hela den tiden. Under den tiden hade det bildats ovanligt mycket is på bränsletanken då man kylt ner och värmt upp tanken många gånger i samband med dom avbrutna startförsöken i Juni. Därav föll det mycket is under starten.
 Att det skulle vara någon ovanlighet är heller inte sant då det händer under princip varje flygning. Allt detta sker oftast då färjan har nått en höjd och hastighet då den inte tar någon skada längre. Men man fotograferar ju självklart hela färjan från rymden och kontrollerar efter varje start att det inte blivit någon större skada. Att en färja är såpass skadad att den nekats hemresa har aldrig hänt hittils och skulle det mot förmodan hända så har man väldigt bra resurser att laga det från rymden genom extra rymdpromenad. Om mot all som helst tänkbar förmodan det inte heller skulle gå så kallas nästa schemalagda rymdfärja upp med kortare varsel på ett räddningsuppdrag för att hämta hem dom strandsatta astronauterna. Skulle det hända med Discoverys uppdrag så rycker systerfärjan Atlantis som är schemalagd att starta i november ut på ett räddningsuppdrag troligen under oktober. Rymdstationen kan husera en rymdfärjebesättning under 80 dagar och ändå klara alla förnödenheter om det skulle krävas. Men det ska som sagt till flera mirakel innan det sker. Det är en allra sista utväg när skadan är såpass stor så att inga fler möjligheter står till buds.


Och nästa resa hoppas jag kommer locka alla svenskar och norrmänn fram till tv och webbtv och sprida ny rymdfeber här uppe i norden. För preliminärt den 26 Augusti är det dags för STS 128 som utförs av rymdfärjan Discovery och går till den internationella rymdstationen. Det är ju som sagt Christer Fuglesangs andra flygning.
Om det råkar vara någon som läser bloggen och är lika intresserad som jag av rymden och allra helst det här uppdraget så presenterar jag här besättningen.

Befälhavare är Rick Sturckow som gör sin fjärde flygning, pilot är Kevin Ford som gör sin första flygning.

Uppdragsspecialist nr 1, robotoperatör och rymdpromenadsledare inifrån rymdfärjan är Pat Forrester som gör sin tredje flygning.
Uppdragsspecialist nr 2, robotoperatör och flight engineer på Discovery är Jose Hernandez som gör sin första flygning.
Uppdragsspecialist nr 3 är John Olivas, kallad "Danny". Han gör sin andra flygning och medverkar i alla 3 planerade rymdpromenaderna.
Uppdragsspecialist nr 4 är allas vår Christer Fuglesang. Han gör ju då sin andra flygning och medverkar i 2 av 3 planerade rymdpromenader och han är även ansvarig för lasten ombord på Discovery.
Medföljande astronaut som ska ingå i ISS långtidsbesättning för några månader är Nicole Stott. Hon gör sin första flygning och medverkar också i 1 rymdpromenad.


Efter detta uppdrag återstår det 6 flygningar innan rymdfärjeprogrammet avslutas och man koncentrerar alla resurser på att utveckla sin nya farkost, den så kallade Orion Vehicle. Det ser mer ut som Apollo-raketerna än en färja. Just nu beräknr man att första mannade flygningen görs någon gång under 2015.
Den internationella rymdstationen anses vara färdigbyggd efter sista rymdfärjefärden och besättningsbytena sker då med dom ryskbyggda Soyuz-raketerna.

Vill ni läsa Christer Fuglesangs nyhetsbrev så klicka här:

http://www.snsb.se/sv/Astronauter/Christer-Fuglesang/Nyhetsbrev/



Jag har på försök börjat med Twitter också. Ska prova ett tag och se om det funkar bra. Annars lägger jag ner det.
Vill ni titta in så klicka här;

http://twitter.com/ricardus0720

Ha nu en fortsatt trevlig sommar allihopa. Vi hoppas på att den i tidningarna utlovade värmen kommer snart.

Kram // Rickard


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0