Samlas i bön (3)

Han är svagare nu. Sällan vaken och säger bara några ord. Har ont ibland men får morfin direkt då.
Oftast sover han djupt, lugnt och rofyllt. Han svarar ibland på tilltal när man pratar med honom men han är så trött, så slut så det är inte alltid han orkar det. Det är så med cancer i levern att det går fort på slutet. Levern slås ut gradvis för att slutligen upphöra att fungera och då upphör allt annat att fungera också. Det är den hemska sanningen vi befinner oss i.

Vi vet inte hur länge det är kvar men ska vi tro på vad vi ser och på vad sköterskorna säger så kommer lidandet inte bli så länge till. Det känns hemskt att skriva men skönt på samma gång. Jag sa såhär idag och min mor håller med mig om det: Det är vi som kommer få det kämpigt. Far kommer få lugn, ro och frid för första gången på väldigt länge.
Mor och jag kommer få hjälp med att ta oss igenom detta.

Man tänker så mycket på vad som ska ske men jag försöker ta en sak i taget och leva i nuet. För sånt här kommer man inte över men man lär sig att hantera det och leva med det.
Jag min mor, farmor, farfar och görans syster vakar på sjukhuset tills det är slut.

Släkt, vänner och delar av arbetskamraterna är underrättade. Dom arbetskamrater som inte är underrättade hoppas jag läser denna blogg.

Nu vill jag rikta mig till alla arbetskamrater som läser denna blogg: Företaget är under försäljning som sagt men detta sköts av advokater i sammarbete med swedbank så ni kommer inte att märka någon skillnad. Alla kvarstår naturligtvis på sina tjänster tills vidare. Då företaget är sålt kommer nya ägare att ge besked om hur det blir med tjänstetillsättning så det går inte att säga någonting alls om det i nuläget.

Jag lägger in texten till en mycket fin engelsk psalm:


 

The Lord's my shepherd, I'll not want;
He makes me down to lie
In pastures green; he leadeth me
The quiet waters by.

My soul he doth restore again,
And me to walk doth make
Within the paths of righteousness,
E'en for his own name's sake.

Yea, though I walk in death's dark vale,
Yet will I fear no ill:
For thou art with me, and thy rod
And staff me comfort still.

My table thou hast furnished
In prsence of my foes;
My head thou dost with oil anoint
And my cup overflows.

Goodness and mercy all my life
Shall surely follow me;
And in God's house for evermore
My dwelling-place shall be.


Ta hand om varandra !

Kramar från Rickard.

Kommentarer
Postat av: Linnea Grunnesjö

å Rickard. Mamma berättade hur läget var nu. sa att jag skulle läsa din blogg för att där du skrivit så fint. det har du. jag ber jag ber jag ber jag ber. Hoppas att böner har förmågan att färdas över halva jordklotet och nå er. ta hand om dig! tänker på er ständigt.

Linnea

2009-01-07 @ 06:39:58
URL: http://linneagrunnesjo.bloggagratis.se
Postat av: Kenneth

Tack Rickard, De ord du skriver säger så mycket.En vän till mig som din far är så känns det jobbigt att detta sker.



Tänker på er.

Kenneth

2009-01-07 @ 09:24:58
Postat av: Johan

Våra tankar är med er!



Johan, Kicki & Nils

2009-01-07 @ 10:11:03
Postat av: Rickard

Tack för er omtänksamhet och fina kommentarer

2009-01-07 @ 12:37:44
URL: http://ricardus.blogg.se/
Postat av: Steve &Kerstin Persson

Tack Rickard.Dina fina ord berörde oss.Du får oss att tänka till hur skört livet egentligen är och att man ska ta tillvara dagen . Livet kan verkligen förändras snabbt. Tänker på er. Steve & Kerstin

2009-01-07 @ 16:00:07
Postat av: Steve&Kerstin Persson

Tack Rickard.Dina fina ord berörde oss.Du får oss att tänka till hur skört livet egentligen är och att man ska ta tillvara dagen . Livet kan verkligen förändras snabbt. Tänker på er. Steve & Kerstin

2009-01-07 @ 16:09:03
URL: http://ricardus.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tänker på er!



Daniel,Karin & Oscar

2009-01-07 @ 19:19:41
Postat av: Madde

Åh, Rickard! Livet är så sjukt orättvist! Mina tankar är hos er, usch vilken vidrig sjukdom det är...

Massa kramar!!

2009-01-07 @ 19:28:34
URL: http://bangboom.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det du har skrivit är jätte fint, Tänker på er!



Kramar Johanna

2009-01-07 @ 19:55:08
Postat av: Anonym

Hej Rickard! Vad fint du har skrivit. Våra tankar finns hos er hela tiden, man undrar bara varför livet är så orättvist. Ta hand om varandra nu mamma, du och övrig släkt.

Susanne, Lennart & Mathilda

2009-01-07 @ 21:56:56
Postat av: Lillemor

Tänker på er!

Lillemor

2009-01-07 @ 22:38:20
Postat av: Piia Nordmark

Vad fint du har skrivit!

Vi tänker på er dag som natt.

Många Kramar Pia, Andreas & Isabell

2009-01-08 @ 06:42:47
Postat av: margit

Det går inte att beskriva med ord den hjälplöshet man känner,tänker på er hela tiden.kram margit&mikael

2009-01-08 @ 10:30:24
Postat av: Helena, Maria, Mona, Birgitta,Tomas & Leif

Väldigt fint skrivet Rickard. Dina ord berör verkligen och får oss att tänka efter hur skört livet egentligen är.

Våra tankar finns hos Er!

2009-01-08 @ 10:43:04
Postat av: Marianne och Bengt



Rickard,du skriver så fint ner tankar och känslor, det berör oss, Livet är så orättvist. Vi tänker på er hela tiden, vi finns till när ni behöver oss.

Tusen kramar Marianne o Bengt

2009-01-08 @ 11:17:08
Postat av: Matpunkten

Hej Rickard. Tack för dom fina orden. Vi stöttar varandra och framförallt går våra tankar till er i denna svåra stund. Många kramar Britt-Inger, Elsie, Ann-Britt, Kristina, Maria, Marie, Rigmor, Anna, Lina och Stefan.

2009-01-08 @ 16:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0