Samlas i bön (5)

Älskade vänner, Det är över.

Kl 00.55 den 9 Januari 2009 var kampen över. Han somnade så lugnt, så stilla. Han hade inte ont, led inte och kvävdes inte när det tog slut. Han bara tog några lugna andetag, så somande han så lugnt, så stilla. Bara mor och sjuksköterskan var närvarande vid avsomnandet men han var snabbt omgiven av sina närmaste. Mor, jag, farmor och farfar. Vi hade en fin minnesstund tillsammans innan vi tog avsked.

Den 9 Januari blir ett datum som jag kommer hålla hårt i mitt innersta hjärta.

Jag fick beskedet nästan direkt då det hänt. Tillsammans med all sorg som jag nu måste hantera så kände jag en alldeles oerhörd lättnad för görans skull. Ingen cancer, inga sjukdomar, ingen plåga mera. Bara lugn, ro och frid för första gången på väldigt länge. Hans övertygelse om guds godhet och livet efter detta var mycket stark och djup så jag kan lova er att han aldrig kände någon rädsla inför detta.
Det känns tryggt att veta. Och i min övertygelse som jag skrev i tidigare blogginlägg så finns han med oss nu fortfarande. Fast på andra sidan. Den sida där vi alla en gång har utgått ifrån och en gång kommer tillbaka till. Där finns alla våra hädangångna släktingar och vakar över oss som är kvar här. När vi är färdiga här träffas vi allihopa igen.
Jag känner mig trygg i den övertygelsen.

Nu vidtar en lång och tung period av sorgearbete. Frågorna är många. Dom kan endast bli besvarade genom att låta svaren sjunka in i medvetandet med tiden. Det finns inga svar alldeles direkt och det finns heller inga felsvar. Allting är rätt så länge det känns rätt för en själv. Jag uppmanar er alla. Ta hjälp och stöd av varandra, det kommer vi anhöriga att göra, för varandra är det bästa vi alla har. Tillsammans blir vi alltid starka. Bara vi tillåter våra känslor att komma ut. Sorgen är en helt naturlig känsla. Var inte rädd för att möta oss människor som sörjer ! Vi är inte ledsna på er. Vi sörjer bara någon som stod oss nära.

Jag kommer att använda denna bloggen som en ventil framöver och skriva väldigt mycket. Jag hoppas ni gillar det jag skriver. Att dömma av alla fina kommentarerna så tror jag det. Jag kan inte med ord tacka er tillräckligt för alla fina kommentarer så jag säger kort och gott stort tack ! Fortsätt gärna kommentera och fråga också något om ni känner att ni vill det. Jag svarar.

Som son till honom säger jag ett djupaste tack till er alla som kände honom på olika sätt för all värme och kärlek ni har visat Göran Nyberg under hans tid hos oss ! Var stolta över att ni lärt känna en sådan fin, ädel och plikttrogen man. Bär hans minne med stolthet och värme. Det kommer vi att göra. Han kommer alltid betyda mycket för oss och vi vet att han gör det för väldigt många även utanför den närmaste kretsen.

Ta hand om varandra, var rädda om varandra och ta vara på varje minut. För varandra är det finaste vi har !

Ett hjärtevarmt tack och många kramar till er alla från eder Rickard.



I mitt inre är denna sång menad från min far till min mor:

Minns du Duvemåla hage, där jag väntade på dej

Invid grinden ska jag stå och vänta tills du åter är hos mej

Och tiden ska stå still

För alltid om du vill

I natt, ska en stjärna tändas, den ska skina klar

Den lyser dej väg, du och jag, vi mötas åter

Beskyddet av en ängel som står vakt

Det vet du att jag har

Jag vill att du ska minnas vad jag sagt

Jag är i gott bevar














 


Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-01-09 @ 08:39:36
Postat av: Matpunkten

Med sorg i våra hjärtan, vi saknar dig.

Vila i frid Göran.

Våra tankar är hos er Eva och Rickard.

Från oss alla.

2009-01-09 @ 08:45:50
Postat av: Margit

Farväl Göran,Vila i Frid.

Vi tänker på er.

Margit& Micke.

2009-01-09 @ 09:00:19
Postat av: Personalen Åsen

I dag blir det en tung dag för oss alla.

Våra tankar går till er alla nära Göran

Många kramar Personalen Åsen

2009-01-09 @ 09:01:26
Postat av: Linnea Grunnesjö

tack för ditt inlägg. tack för att du håller och har hållt mig uppdaterad via din blogg. det betyder mycket. ta hand om er, vi ses snart hoppas jag.

2009-01-09 @ 09:23:43
URL: http://linneagrunnesjo.bloggagratis.se
Postat av: Håkan Sjösten

Farväl Göran, tack för Du ringde mig vid jul. Har med mig Dina ord för alltid. Kände Din värme.

Tårarna är tunga nu.



Många kramar och tankar till Eva o Rikard från Håkan

2009-01-09 @ 09:49:25
Postat av: Madde

All värme och alla tankar till er! Jag uppskattar att du skriver, du gör det väldigt fint!

Vila i frid Göran.

Miljontals kramar från mig!

2009-01-09 @ 10:04:51
URL: http://bangboom.blogg.se/
Postat av: Carina

Hej Rickard, Tack för att Du delar med dej av dina tankar i denna svåra stund. Kramar Carina

2009-01-09 @ 10:07:25
Postat av: Marie Larsson

Hej Rickard

Vi tänker på Eva och dej i denna svåra stund.

Du har uttryckt dej väldigt fint om allt i din blogg, fortsätt skriva. Vi minns Göran som en lugn och trygg person och han finns fortfarande med er.

Ta hand om varandra.

Kramar från Marie, Hans-Olof och André

2009-01-09 @ 10:58:20
Postat av: Hans-Eric Hägg

Mina och våra varmaste hälsningar i Din stora sorg och saknad efter pappa Göran. Ge mamma Eva och farmor Gunvor och farfar Hanserik också en stor kram från mig (Hans-Eric) och min fru Eva-Britt Hägg. Vi bodde ju grannar med Gunvor och Hanserik på Älvvägen i 13 år.

Tack Rickard för allt djupt ,svårt men också väldigt Du delat med Dig av på ´Din blogg!

jag skriver ner en sångtext som jag fick från ovan när jag skulle möta en sörjande familj när jag var sjukhuspräst i Bollnäs:

//:En dag ska dina frågor få svar://

Dina tårar jag ser, när du ropar, när du ber.

Mitt barn Jag ska bära dig!



Vi fortsätter att bedja till`Herren för er. Vi har själva fått uppleva vad förböner kan få betyda i sorg och smärta.



Precis som Du skrev Rickard: pappa är HEMMA nu!



varmaste hälsningar från Hans-Eric och Eva-Britt Hägg i Snavlunda i Närke

2009-01-09 @ 11:44:40
Postat av: Personalen Färila

Farväl Göran. Sov Gott. Våra tankar är med Er alla.

Det blir en tung dag i dag för oss alla. Kramar från

oss alla.

2009-01-09 @ 11:49:27
Postat av: Bertil i Gävle

Hej Rickard!!

Vill bara tala om jag tänker på dig och mamma idag och är oerhört tacksammen över att jag hann få lära känna pappa. En underbar person som vår Herre behövde på tok för tidigt.

Vad otroligt fint du har skrivit och skriver. Det är först idag jag fick höra talas om din blogg.

Varmaste hälsningar från Bertil i Gävle

2009-01-09 @ 12:45:34
Postat av: Lenita med familj

Vi beklagar sorgen.



"Varje djup sorg har en förlorad glädje till föremål.

Tappa inte bort denna riktning.

Låt inte sorgen glömma sitt ärende.

Sorgen är den djupaste ära som glädjen kan få."



Ta hand om varandra

Vi har våra tankar hos er



Kramar Lenita med familj

2009-01-09 @ 13:06:37
Postat av: L-Å Nyberg

Våra tankar är hos Er

Kerstin Nyberg

Ingrid o. Lars-Åke Nyberg

2009-01-09 @ 15:18:04
Postat av: Gunn Svender

Tänder ett ljus för Göran och minns honom som en mycket godhjärtad och härlig person.



Varmaste hälsningar från Gunn

2009-01-09 @ 19:06:02
Postat av: Sven Jonsson

Farväl Göran

Mina tankar är hos er i denna svåra tid

Rickard, Eva, Hans-Erik och Gunvor.

Många varma hälsningar Sven med familj.

2009-01-09 @ 20:12:50
Postat av: Mikaela

Jag blir verkligen berörd:( jag beklagar sorgen:( Med vänliga hälsningar Mikaela

2009-01-09 @ 21:22:24
URL: http://mikaelac.blogg.se/
Postat av: Piia Nordmark

Ner för kinderna kommer tårarna att rinna

Ur våra tankar kommer Du aldrig att försvinna

Vila i frid Göran



Vi beklagar den djupa sorgen.

Många kramar Pia, Andreas & Isabell

2009-01-09 @ 22:42:42
Postat av: Sara Juhlén

Jag beklagar verkligen sorgen Rickard :(

Tänker på dig och dina anhöriga

Kram Sara

2009-01-09 @ 23:41:34
URL: http://sarax.blogg.se/
Postat av: Lotta Nordmark

Tänker på dig faster Eva och Rikard,vilken tragedi.

Vila i frid Göran.

Miljoner av stöte kramar till er båda,behöver du prata så ring när du vill.

2009-01-10 @ 11:52:03
Postat av: Lisa Norén

Jag beklagar sorgen och tänker på dig och dina anhöriga. Många varma kramar Lisa

2009-01-10 @ 15:20:29
Postat av: Victoria

Sov Gott Göran.

Tänker på er Rickard och Eva och vet att ni har många svåra, tunga stunder framför er. Men jag vet också av erfarenhet att livet på något förunderligtvis går vidare, dag för dag.

Många kramar Victoria, fd arbetskamrat Delins Färila

2009-01-10 @ 19:12:33
Postat av: Rickard Nyberg



En hälsning från Farmor och Farfar. Döden ligger bakom oss! Då sade Jesus till henne:Jag är uppståndelsen och livet.Den som tror på mig skall leva om han än dör,och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Joh.11:25-26

Vår tröst.

2009-01-10 @ 20:25:01
URL: http://ricardus.blogg.se/
Postat av: Familjen Hassner

Vi tänker på er Rickard och Eva!

Vila i frid Göran.



Varma Hälsningar familjen Hassner

2009-01-10 @ 22:32:09
Postat av: alicia eriksson

hej rickard!

de var länge sen vi sågs nu, men jag vill att du ska veta att jag & min familj tänker på er!

vi är alla ledsna för det som hänt.



Vila i frid Göran.

Många kramar från oss alla.

2009-01-11 @ 15:42:20
Postat av: Anonym

Hej Rickard

Du skriver så fina ord,vackra psalmer och texter

Duvemåla berör i hjärtat,Vi fäller en tår och tänder

ett ljus.Vi är glada över att få äran att känna denna ödmjuka man

Hej Rickard

Du skriver så fina ord, Duvemåla berör oss i hjärtat

Vi tänder ett ljus och tänker på Göran som den ödmjuka person han var. Livet blir aldrig sig likt

mer när en älskad person dör, men på något vis så

klarar man att leva vidare med tanken att man möts igen.Livet är inte de dagar som gått utan de dagar

man minns.Varma kramar till dig och din familj.



Lars-Göran och Anita





























2009-01-12 @ 17:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0