God dag på nationaldagen. Lycka till Fotbollslandslaget !

Ikväll smäller det på Råsunda ! Lycka till gubbar. Alltid lika roligt med nordensderbyt Sverige-Danmark.  Jag hade gjort vad som helst för att vara där men det är lite sent och tänka på nu.

Appropå nationaldagen så ommer man ju att tänka på nationalsången också. Nog har jag lyssnat igenom den ordentligt flera gånger och det är ju så att Sverige måste vara det enda land som har en natiponalsång där ordet Sverige inte nämns en enda gång ! Jag menar "Du gamla du fria, du fjällhöga nord" skulle ju lika gärna kunna vara Norge t.ex. som har betydligt fler fjäll än Sverige.

Jag vet inte vilken sång jag skulle vilja ha som nationalsång. Kungssången är ju knappast menad för Sverige utan för Kungen. Flamma stolt mot dunkla skyar tycker jag är för religiös för att den ska anknyta till alla men jag personligen gillar texten. Tycker inte att Sverige skulle passa som nationalsång heller även om den innehåller det som Du gamla du fria saknar och framför allt att Sverige ens onmämns.

En sång som är för svårsjungen för att vara nationalsång, man kan sänka den i tonart men det krävs nästan ändå en operasångare för att sjunga den men som innehåller alla ingredienser för att kvalificera sig som nationalsång är Land Du Välsignade.
Sverige omnämns, naturen i olika landsdelar från norr till söder nämns i texten, texten är lagomt gammalmodig och lagomt patriotisk och mycket högtidlig.
Det är en hyllning till Sverige från svensken och inte en hyllning till fjällar och höga nordar utan att man vet vilket land det handlar om, inte en hyllning till kungen och texten är inte religiös heller men patriotisk så att man kan känna sig stolt över den.

Nej nu ska jag gå och fira min nationaldag. Det görs genom att städa i lägenheten, tvätta kläder, betala räkningar osv. Alltså inget firande alls.
När ska Sverige vakna upp och inse det roliga i att fira nationaldag ?? Vi har lika lite som Norge att skämmas över och ända smäller det ordentligt varje 17 Maj i grannlandet medan varje 6:e Juni här blir en fjuttig tv-sändning från Skansen med lite underhållning och inget mer.
Kom igen Sverige !!! Bättre än så kan vi.

Ha en glad nationaldag nu allihopa.

Kram Rickard.

http://www.youtube.com/watch?v=Gw7bWah8Rsg

Land du välsignade, tag min sång
Gjut din ande i orden
Giv att den ljuder fullkomnad en gång
Sången om landet i norden
Sången om sjumila skogar och sjö
Slätter som skördar oss bära
Midnattsol och midvintersnö
Sverige till ära Sverige


Land du välsignade, tag mitt verk
Dig min strävan jag viger

Signa min tanke och armen stärk
Främst bland de främste jag stiger
Att när min bana jag ändat har
Stigit till skuggorna neder
Stolt bör jag minnas att svensk jag var
Sverige till heder Sverige

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0