Midsommarinlägg nr 4 (Avrapportering)

Söndagen började med den alltid lika efterlängtade hotellfrukosten :) Jag åt som vanligt tills jag blev illamående. Man är ju ganska trött och groggy när man äter hotellfrukost då man oftast klivit upp för 15 minuter sedan och bara dragit på sig byxor, tröja, kalsonger, strumpor och skor och gått ner i restaurangen. Jag minns såväl hur vi gick in i restaurangen, vilken väg vi tog osv. Nu var det så att på hotellet mellan hissarna/receptionen och restaurangen så fanns det en lång och smal vattendamm i själva golvet med knappt en halvmeter djupt vatten i. Fint så klart men jag undrar om ens någon hotellgäst hade råkat göra misstaget att plumsa i vattnet innan söndagen ! Jag är nog en av få som har lyckats med det.
När vi hade ätit klart så gick jag tillbaka precis samma väg som vi kommit in i restaurangen tidigare och skulle bara gå runt dammen och till hissarna. Trodde jag iallafall ! När jag väl gått runt några bord som vi gick förbi när vi okm in så hör jag hur det säger SPLASH runt fötterna på mig och det hela bar sig inte bättre än att jag finner mig själv ståendes mitt i vattendammen med vatten en bra bit över fötterna ! Nu var det ingen serveringspersonal i närheten och bara ett fåtal hotellgäster som åt frukost i det området men några stackare som var och hämtade frukost från dom uppdukade borden blev vittnen till vad jag gjorde men dom sa tack och lov inget ! Jag blev ju ganska chockad när jag insåg mitt misstag men jag vadade mig igenom vattnet bort till hissarna som var rakt på andra sidan och plaskade sedan dyblöt om skor och byxben upp på hotellrummet. Så typiskt mig att göra sådana grejer !

Det blev ett snabbt klädbyte och inköp av nya skor innan vi kunde fortsätta ut på stan. När vi väl kommit ut på stan så var vädret rejält ostadigt. Ena sekunden tropisk hetta och nästa sekund  spöregn. Vi hann inte me så mycket shoppingärenden på söndagen men på Liseberg var vi såklart. Jag åkte dom flesta roliga (dvs våghalsiga) attraktionerna men berg och dalbanorna "kanonen" och "balder" är nog ändå roligast.

Vi tog spårvagn från Liseberg tillbaka till hotellet där vi åt middag i hotellrestaurangen för att hinna byta om tills det var dags att bege sig mot nya ullevi. Strax efter kl 18 begav vi oss dit. Folk vallfärdade från alla håll och kanter över hela Göteborg så det hade varit svårt att gå fel. Just när vi kom fram så satte världens hällregn igång men vi hade regnkläderna med oss så vi satte på dom direkt när vi kommit in i arenan. Efter ca 2 timmar så upphörde regnet och konserten genomfördes i en härlig sommarkväll med kvällssol.
 Kl 19.00 stod det på biljetterna men vi visste att det skulle vara förband innan så jag trodde väl att dom började senast någon gång mellan 20.00 - 20.30. När förbanden bara fortsatte så reste jag på mig och gick upp till läktaringången och rörde på mig lite. Frågade publikvärdarna tillslut när Ac/Dc skulle börj spela och dom sa preliminärt 21.30 ! Snacka om lång väntan. Den officiella publiksiffran var 57 205 personer. Det är det 13:e mest besökta evenemanget i nya ullevis historia !
Publikrekordet ligger på ca 64 000 och innehas av Bruce Springsteen.

Strax efter kl 21 gick jag åter och satte mig´på min plats och förbanden slutade att spela efter ett tag. Efter en stunds tystnad från scenen så slogs det s.k "tågintrot" igång på storbildsskärmarna kl 21.37. Alla visste vad det betydde. Äntligen !!! När "tågen" hade kolliderat på storbildsskärmarna så gavs en rejäl explosion och scenrök vällde ut medan ett stort uppblåsbart ånglok kom upp ur scenen samtidigt som Angus, Brian, Phil, Cliff och Malcom gjorde entre !
Den nya låten Rock N Roll Train inledde hela konserten som höll på oavbrutet i ca 2 timmar. Några nya som "Anything Goes",  "War Machine" och "Big Jack" blandades med älskade klassiker som "Thunderstruck", "Whole lotta rosie", "You Shook me all night long", "Back in black" och mycket mera.
Och Angus Young är ju en helt fenomenal rock ikon och gitarrist ! Han spelade nog det längsta gitarrsolot jag någonsin hört. Men också det bästa. Och hans härligt ryckiga och energiska spelstil i skoluniform berör ju alla !
Det är nog den bästa konsert jag varit på hittils. 57 205 personer i extas från början till slut ! Man vill aldrig att det ska sluta. Men det gjorde det. Och dom gjordet det med "Highway to hell" och "For those about to rock (we salute you).

Runt midnatt avslutades konserten på klassiskt vis med ett rejält fyverkeri mot den klara natthimlen. Därefter var det dags att vallfärda ut ur ullevi tillsammans med alla andra 57 203 personer. Efter en stunds trängsel och klättrande över stolar så kom vi ut på vägen och gick till hotellet.
Vi avrundade kvällen på McDonalds innan åtminstonde jag slocknade som en stock i sängen. Jag brukar inte göra det efter konserter men jag var trött efter en förkylning som fortfarande satt kvar lite grann i kroppen.

På måndagen blev det hotellfrukost, sedan utcheckning och shopping i Nordstan innan vi tog flygbussen ut till Landvetter. Alla tågen från Göteborg till Stockholm var knökfulla så det blev flyget.
Vi flög en MD-80 i strålande solsken under ca 50 minuter innan vi landade på Arlanda. Genom fönstret såg jag andra flygentusiaster som fotade oss när vi landade.
Då väntetiden var ca 2 timmar  så åt vi middag på Arlanda innan vi klev på tåget mot Hudiksvall. Vi kom till Gävle sen tog det stopp ! Efter en stund fick vi besked om att ett träd hade falliut över en elledning i Harmånger så tåget kunde inte fortsätta och ersättningsbussar skulle sättas in. Enligt tågpersonalen var alla norrgående tåg från gävle ersatta med buss. Men jag såg godståg och nattåget mot Luleå komma och åka i norrgående riktning. Nu vet jag att tågen som går över Ljusdal viker av på ett annat spår en kort bit ovanför Gävle och åker alltså inte längs kusten. Det verkade däremot inte Sj:s tågpersonal veta. Vi var nära att inte få kliva av men vi stod på oss. Och tur var väl det. Kl 21.07 gick vi av tåget och in i terminalen på Gävle central och kollade tidtabellen på skärmarna. X-Tåget mot Ljusdal avgår 21.10 !! Det blev en språngmarsch ut till det tåget och högst 30 dekunder efter att vi kommit ombord så lämde vi Gävle !
Skamligt av SJ:s personal att inte veta det !
Nåväl efter mycket om och men så kom vi till Ljusdal ca 23.00. Taxin väntade på oss och efter taxifärden hem så var en mycket rolig helg slut.

Jag lägger upp klipp från youtube från söndagens konsert senare.

Hoppas ni hade en lika trevlig midsommarhelg som jag !

Kram // Rickard





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0