Avrapportering

Hej alla som läser bloggen !
Som alltid då jag varit ute och rest så gör jag en avrapportering på bloggen.

Helgen i Stockholm har varit så perfekt den kunde bli och välbehövlig på alla sätt och vis !
Jag var ledig i fredags pga att jag hade ett par viktiga saker att göra under förmiddagen. På kvällen skjutsade min mor mig till Hudiksvall där jag klev på tåget som gick 18.59 till Stockholm. Jag ankom Stockholm ca 21.30 och checkade in på Hotell Terminus, mitt över gatan till centralstationen. Terminus är ett perfekt hotell när jag är på kortare resor i Stockholm. Lagom medelklass och inte jättedyrt. Men framför allt så har dom stockholms bästa hotellfrukost ! Mitt enkelrum låg på 4:e våningen och var hör och häpna det enda rummet på hotellet med egen balkong ! Så mysigt så.
En stund efter incheckningen mötte jag upp en kompis och vi gick till Galway´s Irish Pub and Restaurant på kungsgatan.
Innan jag gick tillbaka till hotellet så smet jag in på McDonalds vid hötorget och köpte med mig en cheeseburgare, en stor pomefrite, en stor coca cola samt en mcflurry och tog med mig upp och mumsade på hotellrummet !

Lördagen började med den där goda hotellfrukosten. Sen mötte jag upp 2 tjejkompisar och vi strosade omkring på stan i några timmar. På kvällen tog jag tunnelbanan ut till globen där jag åter mötte upp mina kompisar. Vi gick och kollade lite i globen city innan vi gick in i arenan. Vi hade gott om tid åp oss innan showen började så vi hann gå till en bar och köpa oss lite dricka och gå in på B-läktaren och sätta oss och prata en stund. Mellan 19-20 så var det några okända artister sm spelade både kända svenska och utländska schlagers medan folk gick in i arenan och satte sig. Trevligt !
Vårat nästa bekymmer var att hitta en ledig garderob att lämna kläderna i. På 3:e försöket så var jag nummer 2 i kön. Efter han framför mig lämnat sin jacka så var det fullt ! Jag var nära att ge upp men kl 19.45 så hittade jag en garderob med några lediga galjar nere vid entre 1. Puh. Sedan gick vi in och satte oss på våra platser på A-läktaren.
Föreställningen började med någon dålig militärliknande inmarsch och efter mycket om och men så började äntligen låtarna. Det var ett riktigt bra drag och en härligt högljudd stämning under hela showen. Jag tycker många var bra men jag röstade på Malena Ernman och på Heat. Nu blen det ju Malena som vann efter en nervpers till omröstning. Ganska roligt och se hur dom klippte in Måns Z på storbildsskärmarna direkt när han föll på målsnöret. Han var nog säker på att få mera tittarpoäng. Tycker det var tur att han inte vann. Det var inget större fel på låten men den lät ju PRECIS LIKADANT som charlottes låten ifjol och vi såg ju hur det gick ! Det var helt enkelt hög tid att skicka något som stack ut !
Det märks att Globen inte är byggd för konserter då ljudbilden är väldigt dålig. Hörde artisterna ganska bra när dom sjöng men hörde knappt nånting alls av vad Petra Mede sa på hela kvällen.
Kvällens bästa inslag förutom artisterna var alla komikernas presentation av jurypoängen. Som jag garvade !
Annars tyckte jag också Alcazar, EMD och Molly Sandén hade bra låtar. Molly förtjänade verkligen INTE att komma sist.

Hade en fruktansvärt irriterande tant bredvid mig ! Hon stod aldrig upp under hela kvällen, vilket alla vi på hennes rad samt framför och bakom naturligtvis gjorde under större delen av showen. Till råga på allt så pekade hon på tjejerna som satt framför mig om och om igen och krävde att dom skulle sätta sig ! Dom bara skakade på huvudet åt henne och fortsatte att stå. Hon gav sig aldrig så till slut sa jag åt henne högljutt "MEN VARSEGOD OCH STÄLL DIG DU OCKSÅ ! "
Kände mig så fruktansvärt irriterad av att hon bara verkade vara där för att förstöra för oss som verkligen ville se showen !
Men jag bestämde mig att jag ska INTE lägga någon mer energi på henne ! Hon ska inte få förtstöra min och andras kväll men skadan var naturligtvis redan skedd. Jag bara kokade i säkert en kvart och hade god lust att be henne gå hem om hon inte var intresserad och låta oss som verkligen ville se showen få vara ifred från hennes trakasserier !
Nåja, hon tappade som tur var intresset efter ett tag och gjorde inget mera sen.

Vi var nästan sist ut ur arenan vid showens slut och vi ställde oss och stångades med andra "fans" samt journalister utanför ingången till efterfesten vid globens annex och pratade med och gratulerade artisterna ! Det var naturligtvis bara inbjudna till efterfesten så det var så nära vi kunde komma.
Även fast vi var nästan sist ut ur arenan och stannat kvar länge efteråt vid annexet så var det kö ner i tunelbanan !
Vi åkte till gamla stan där en av dom 2 kompisar som var med bodde. Det var en jättefin lägenhet !
Vi stannade där i någon timme för lite egen "efterfest" innan jag promenerade tillbaka till hotellet. Var uppe på hotellrummet vid 01.30 då jag hade planer även för söndagen. Innan jag gick upp på hotellet så upprepade jag "McDonaldsproceduren" från föregående natt, köpte precis samma "meny" och mumsade i mig på hotellrummet innan jag somnade.

På slaget 10 på söndagen gjorde jag entre i frukostmatsalen och jag tror jag åt en rekordstor frukost trots att jag fortfarande var mätt efter gårdagen. Sen gjorde jag mig i ordning och checkade ut. Mötte upp en annan kompis på stan som jag shoppade med i några timmar och fikade med på waynes coffe vid hötorget.
Efter det tog jag mig ut till kära arlanda flygplats för att utöva min favorithobby flygplansfotografering dom 2 sista timmarna innan tåget gick hem. Det var dock en lung dag på arlanda och inte så bra napp. Jag åt en lättare middag på en restaurang i terminal 2 innan jag tog arlanda express tillbaka till Stockholm och hämtade väskorna på hotellet. Tåget avgick kl 17.24 och ankom Hudiksvall kl 20.03 där min mor hämtade upp mig och min resa var därmed avslutad.

Allt som allt var helgen MYCKET lyckad. Jag gör gärna om det snart igen. Man säger ju så fast man vet att det kommer dröja ett tag.
Jag var väldigt ati mot Stockholm först men jag blir mer och mer positiv. Känner flera som bor i Stockholm och Uppsala som jag umgicks med här hemma tidigare. Utanför mitt jobb så är det kanske en eller två ur min bekantskapskrets som bor kvar i Ljusdal så man känner ju sig ganska ensammen här uppe. Det är nog ingen omöjlighet att jag hamnar i Stockholm eller Uppsala till slut för studier och/eller jobb. Det är 2 mycket fina städer på flera sätt.

I måndags var min mor på Il Divo i globen. Jag skulle också mer än gärna ha varit där. Sen jag köpte deras senaste skiva så är jag fast !

Vi får se vart nästa resa bär men det kommer nog dröja ett tag som sagt.

Ha det bra alla !

// Rickard

Dagens låt blir ju naturligtvis denna !

http://www.youtube.com/watch?v=zTjh4oK7j9U

Lycka till i moskva Malena !

Can you keep a secret
Can you keep a secret
I'm in love with you
Can you make a promise
Can you make a promise
Stay forever true
Ooooo
Then I'm forever yours!

Je t'aime pour toujours,
entends la voix.
Je t'aime nuit et jour,
en naissant toi.
Je vis ma vie pour toi,
c'est le reve pour moi.
Je t'aime pour toujours, entends la voix.

Tell me what you're feeling
Tell me what you're feeling
I just wanna know
Tell me what you're dreamin'
Tell me what you're dreamin'
Let your feelings show
Ooooo
Stay and don't let go!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0