Minnesgudstjänst

Minnesgudstjänsten var väldigt ljus och fin. Lite jobbig men ändå fin. Det var också första gången jag har sett Ljusdals Kyrka knökfull från första till sista bänk.Vi kom till kyrkan ca 17.40 för att få parkering och sittplats. Ändå fick vi stå på en privat parkering bakom Vij-kiosken för det var fullt överallt.

Kyrkogården lös upp som om det skulle brunnit ljus över hela atlanten. Magiskt och jättefint. Inne i kyrkan träffade vi några bekanta, letade upp farmor och farfar och satte oss. Det var folk överallt som man kände igen mer eller mindre.

Strax före kl 18 hälsade prästen välkommen och klockorna ringde. Sedan sjöng kören en en requiem och därefter sjöng vi psalm 217 "Gud för dig är allting klart" innan bön och textläsning tog vid.Prästen Jan-Anders Johansson predikade och kören sjöng ytterligare ett par sånger innan vi sjöng Psalm 172 "De ska gå till den heliga staden" varpå ljuständningen ägde rum. Namnen lästes upp månadsvis av Björn Hasselberg och diakonen Ulla Hofverberg och därefter tändes ett ljus för varje månad. Att Görans namn skulle läsas upp visste jag ju om men det smärtar långt in i hjärta och själ fortfarande. Det som förvånade mig var att det var väldigt många upplästa namn jag kände igen väldigt väl. Sådana här gånger blir det väldigt påtagligt att livet inte varar för evigt.
Min övertygelse är som jag skrivit om tidigare att det existensiella är något som varar för evigt och att döden är en skiljevägg mellan det här livet och en annan existens.

Därefter sjöng kören "Bred dina vida vingar" och Jan-Anders avslutade gudstjänsten med att läsa herrens bön och välsignelsen. Vi sjöng psalm 297 "Härlig är jorden" som sista psalm innan kören gjorde ett maffigt framförande av "Con Te Partiro" som avslutning. Då var inte ett öga torrt på någon kan jag lova. Vi hade den som avslutningsmusik på Görans begravning i januari så det blev ju lite känslosamt. Därefter gick vi ut, stannade en stund vi graven innan vi åkte till Färila och tände ljus på gammelfarmors/farfars och gammelmormors/morfars gravarna.

Vi fikade hos farmor och farfar innan vi åkte hem.

Idag lyser solen för fullt. Ska ut och gå eller cykla en sväng men annars har jag inget särskilt inplanerat. Ska följa hur det går i fotbollen mellan mitt favoritlag IFK Göteborg som kämpar om den allsvenska titeln mot AIK. Kan tyvärr inte se den på tv då jag inte har canal + så jag får lyssna på radion och kolla txt tv:n. 

Nu tycker jag den där snön som ligger kvar kan få komma snart ! Det blir så ljust och fint ute då. Man känner sig gladare och piggare då tycker jag.

Nej nu ska jag göra något vettigt av den här dagen innan den tar slut.

Ha det bra där ute i stugorna !

// Rickard


Quando sono solo
Sogno all'orizzonte
E mancan le parole
Si lo so che non c'?luce
In una stanza
Quando manca il sole
Se non ci sei tu con me, con me.
Su le finestre
Mostra a tutti il mio cuore
Che hai acceso
Chiudi dentro me
La luce che
Hai incontrato per strada

Time to say goodbye
Paesi che non ho mai
Veduto e vissuto con te
Adesso si li vivro.
Con te partiro
Su navi per mari
Che io lo so
No no non esistono piu
It's time to say goodbye.

Quando sei lontana
Sogno all'orizzonte
E mancan le parole
E io si lo so
Che sei con me con me
Tu mia luna tu sei qui con me
Mio sole tu sei qui con me
Con me con me con me

Time to say goodbye
Paesi che non ho mai
Veduto e vissuto con te
Adesso si li vivro.
Con te partiro
Su navi per mari
Che io lo so
No no non esistono piu
Con te io li rivivro.

Con te partiro
Su navi per mari
Che io lo so
No no non esistono piu
Con te io li rivivro.
Con te partiro
Io con te


http://www.youtube.com/watch?v=qtivSTZrezc


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0