Konsert

Besökte Ljusdals Kyrka ikväll på en konsert med Robert Wells, Sofia Källgren och bassisten Lasse Risberg. Grymt bra ! Kyrkan var precis som på julkonserten i december överfullsatt. Konstigt när dom denna gång sålde biljetter. Man borde väl kunna göra ungefärliga beräkningar av hurm många som går in eller. Samtliga bänkrader var fulla, det var folk på sidobänkarna längst fram, det var fullt med folk på orgelläktaren och flera som ändå fick stå.

Det var en väldigt välspelad konsert på ca en och enhalv timme med en bred och bra repertoar (tror jag det heter). Jag måste erkänna att tidigare gånger jag hört Sofia så har jag inte gillat det jag har hört. Kan ha att göra med att det varit på stora utomhusscener så akustiken blev helt annorlunda i en kyrkokonsert. Ikväll var hon strålande. Hon bjöd på allt från låtar ur den egna skivan till klassiker som Adagio, Mio min mio, Phantom of the opera, Time to say goodbye och The prayer. Robert spelade som vanligt så taket nästan löft. Bäst måste jag nog ändå säga att jag gillar hans cover på Victor Borge ;) Jag har hört den förut men han ändrar lite här och var i arrangemanget hela tiden och det är alltid lika roligt.
Det blev både allsång och roliga historier emellan låtarna. Bland annat så berättade Sofia att dom så klart uppskattar applådtack från publiken i kyrkan. Det där är ju inte helt självklart för alla huruvida man ska applådera i kyrkan eller ej. Tidigare under turnen när dom varit i en annan kyrkan och just skulle börja spela så hade en präst kommit inrusandes, gripit mikrofonen från sofia och med hög och bombastisk röst talat om att i denna kyrkan får man minsann inte applådera. Ville publiken ändå visa sin uppskattning så fick dom minsann stå upp ! ........... Så där stod alla efter låtarna var slut, sa ingenting, var helt tyst och alla stirrade på alla ;) Hahah jag skrattade så jag storkande. Sofia sa att historien var helt sann. Det lät helt otroligt tyckte jag men jag vet ju samtidigt att en del präster faktiskt tycker så. Alltså... så länge man sköter det snyggt och inte beter sig som om man är på hultsfredsfestivalen så kan jag inte förstå vad som skulle vara fel med att applådera bra artister som uppträder i en kyrka. Nåja men roligt var det.


Det var en bra och välspelad konsert, helt värt sitt biljettpris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0