This is my life

Tro det eller ej men även denna helg spenderades i Stockholm. Jag reste ner på fredagkväll med tåget kl 19.15 från Ljusdal och ankom Stockholm kl 22.37. Reste med inter city som helt saknar kontakt för datasladd så batteriet i min dator tog slut innan vi ens var i Bollnäs :(
Läste i ombordtidningen "kupé" att vagnarna på intercity tågen är byggda mellan 1942 - 1995. Detta måste helt klart ha varit en 42:a ! Enda fördelen jämfört med x2000 är att det är bättre restaurangvagnar på dessa gamla museiföremål.

I Stockholm bodde jag denna helg på Nordic Light. På Lördagen åt jag frukost på rummet medan jag kollade på skidåkning på tv:n. Sedan var jag på ett 3 timmar långt möte med en mäklare i Gamla Stan. Jag ska i sinom tid berätta mer om detta men inte nu.

På kvällen avlade jag ett besök i globen hos melodifestivalen även detta år. Det började med att man fick vänta i 15 minuter på en knökfull perrong på t-centralen för att sedan stiga på en ännu knökfullare tunnelbana. Ca 19.15 var jag på plats ute i globen. Biljettkontrollen gick smidigt som alltid och sedan var man inne i schlagerlandet. Wig Wam och Timo Reisänen värmde upp publiken innan. Jag satt på a-läktaren på en ytterplats med helt fri sikt. Perfekt sittplats. Jag röstade på Anna Bergendahl, Darin och Salem Al Fakir. Kunde inte välja ut en favorit men jag sa tidigt att detta kommer att bli ett balladår då ingen bra upptempo-låt är med i finalen.

Programledarna var väl sisådär i år. Dolph Lundgren var lugnt kvällens bästa av dom 3. Han gör inte till sig bara för att han är hemma på sverigebesök i melodifestivalen utan är sig själv och kör sitt eget race. Sånt uppskattas !
Ärligt talat så hade jag mycket hellre sett att Petra Mede från ifjol fick förnyat förtroende istället för töntduon Måns och Christine som jag verkligen hoppas får sparken till nästa år. Måns ska sjunga och inget annat och Christine kan gott hålla på med sina barnprogram och härma drottningen i hey baboriba (vilket hon gör utmärkt) men inte i melodifestivalen tack !

Grymt pausnummer ! Kul att se så många olika artister. Den bästa norska artisten var ju lugnt han som joiikade. Härligt att se Towa Carson också. Hon måste ju vara runt 75 nu. Sen måste det sägas att när Kicki Danielsson kommer in så märker man mer än annars hur folkkär hon verkligen är. Hela arenan stod upp och applåderade när hon sjöng bra vibrationer !
Nåväl, det slutade ju som vi alla vet med att Anna Bergendahl avgick med segern och får tävla i Oslo i maj. Jag röstade på henne, inte främst för låten som var sådär men hon sjunger ju som en gudinna ! Sveriges svar på Celine Dion.
För mig är det helt ofattbart att hon kom "bara" 5:a i idol 2008 medan Johan Palm och Alice som inte ens kan sjunga rent kom före.

I tunnelbanan på väg tillbaka till hotellet så var det trängre än någonsin. Vi nästan stod på varandra och kunde inte ens röra armarna. Men så är det alltid när det varit något stort evenemang i globen. Klev av på hötorget då jag inte litar på att t-centralen är säkert på kvällarna. Har hört ett och annat från folk jag känner om hur det är där då så jag kliver hellre av i gamla stan eller på hötorget om jag åker sent.

På söndag morgon strosade jag runt en stund i gamla stan innan jag tog arlanda express ut till flygplatsen och fotade litegrann i solskenet och åt mat.
Kl 17.48 gick tåget hem. Jag skulle köpa biljetter en kort stund innan men hade inte pengar på kortet visade det sig,. Hastade iväg bort till internet-cafeet i sky city, upp med bankdosan ur ryggsäcken och snabbt in på swedbanks hemsida för överföring av pengar. Sen springa snabbt tillbaka för att förhoppningsvis hinna köpa biljett. När jag tog biljetten ur automaten och sprang genom spärrarna bort till hissen så var klockan 17.46 ! Jag och ett äldre par som skulle med samma tog klev snabbt in i hissen och efter en del strulande med hissdörren åkte vi ned till plattformen. Alldeles precis när dörrarna går upp så stannar tåget till vid plattformen och vi sprang ombord med andan i halsen ! Man ska ju ha tur ibland.

Helgen i Stockholm var mycket trevlig på flera sätt. Nu är det jobbarvecka igen och även helgjour till helgen. Min rygg har protesterat hela dagen så jag ska förhoppningsvis till en kiropraktor imorgon. Den är nog sliten efter allt resande.

Nu tänker jag inte skriva något mer för denna gång. Ha det gott alla !

// Rickard


http://www.youtube.com/watch?v=KABPicHZqrs


I go down the beaten track, along the river with an empty bank
At the ned she said to me: “Why are you here with the autumn leaves?”

‘Cause this is my life, my friend, and this is my time to stand
‘Cause this is my life, my friend, and I can’t be no one else

I’m done, tipping on my toes, strike an iron adn attack my soul
Misty moon, you’re gonna see, I’ve got you blues to get on my feet

‘Cause this is my life, my friend, and this is my time to stand
‘Cause this is my life, my friend, and I can’t be no one else

I don’t wanna run; I don’t wanna fight
I don’t wanna hide; I just wanna stay free, to be me
I don’t wanna win; I don’t wanna lose
I don’t wanna play; I just wanna remember, oh I’m my name

‘Cause this is my life, my friend, and this is my time to stand
Oh, ooh-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh

(‘Cause this is my life, my friend, and this is my time to stand)
‘Cause this is my life, my friend, and I can’t be no one else
‘Cause this is my life, my friend, and I can’t be no one else
‘Cause this is my life, my friend






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0